Idén a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Alapítvány tagjai Erős Nikolett kurátort, művészettörténészt kérték fel a Herczeg Klára-díj Senior shortlistjének megajánlására. A három jelölt közül a zsűri (Aknai Katalin, Pinczehelyi Sándor valamint Petrányi Zsolt) választott nyertest.
A Junior kategória várományosait az FKSE tagjai anonim módon jelölhették, az így kapott listából pedig a két meghívottból (Kristóf Gábor, Kollár Dalma Eszter), egy vezetőségi tagból (Jeneses Ádám) és két alapítványi tagból (Török Krisztián Gábor és Gadó Flóra) álló grémium választotta ki az idei díjazottat.
A Senior zsűri indoklása a következő:
„El-Hassan Róza munkássága a 90-es évek eleje óta, esztétikai és konceptuális állásfoglalásaival érte el kimagasló eredményeit. A senior zsűri tagjai azért javasolják őt a díjra, mert munkássága olyan társadalmi kérdéseket érintett az elmúlt évtizedek során, amelyek a művész felelősségvállalásának, társadalmi szerepvállalásának a példáját adják.
El-Hassan Róza a kilencvenes évek elején plasztikai problémákkal, a forma, az anyag, a funkció relativizálásával foglalkozott. Feszített tárgyai, objektjei, világító gyümölcsei szakmai elismeréseket hoztak számára, így szerepelt a Velencei Biennálé Aperto szekciójában 1993-ban, majd a Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában 1997-ben és a Sao Paolo-i Biennálén 1998-ban.
Művészetében a konceptuális kérdésektől a kilencvenes évek második felétől társadalmi kérdések felé fordult, amelyek a művészi felelősségvállalásról szóltak. Ilyenek voltak a hajléktalanságot tematizáló szobrai, Milica Tomic-cal a túlnépesedésről szóló performanszai, vagy Sik Toma emberjogi transzparenseit művészeti kontextusba emelő installációi. El-Hassan Róza a kétezres évek első évtizedében roma közösségekkel dolgozott, hogy azok kézműves szaktudásával olyan forgalmazható designtárgyakat hozzon létre, amelyek segíthetik a közösségek megélhetését.
El-Hassan Róza művészete a kétezres években a beuys-i „társadalmi plasztikától” fokozatosan a rajz médiuma felé fordult, amiben egyéni, érzékeny, költői nyelvet alakított ki. Munkáinak szimbólumrendszerében összefoglalta korábbi tevékenységét, de ezekben fontos szerepet kaptak az arab országokat érintő politikai kérdések is, különösen az Arab Tavasz ideje alatt 2011-körül. Papír alapú művei, rajzai, munkásságában külön periódust jelentenek, ami a mai napig meghatározza alkotói tevékenységét.
El-Hassan a hazai művészeti életben karrierje kezdete óta a nemzetköziséget, a művész internacionális kommunikációját hirdeti. Művei, kiállításai, akciói a művészetet egy közösségi tevékenységként határozzák meg, amiben az alkotó, a befogadó, és az azt a szélesebb társadalom felé közvetítő kurátor egymáshoz kapcsolódó szerepeket kapnak. Róza a művész egyik legfontosabb szerepét a kommunikációban határozza meg, ahogy alkotásaival látható és kevéssé ismert problémákra hívja fel a figyelmet, úgy, hogy azok aktív állásfoglalást, vagy segítségnyújtást generáljanak. A zsűri tevékenységének összetett és előremutató volta, valamint stabil kvalitása miatt ajánlja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Senior – díjára.”
A Junior zsűri döntése alapján az idén a díj másik nyertese Petrányi Luca, indoklásuk a következő:
„Az idei Herczeg Klára junior díjazottja Petrányi Luca. A zsűri inspirálónak tartja a díjazott szerteágazó és interdiszciplináris tevékenységi körét: mint művész, kurátor és szervező számos kezdeményezés és projekt mögött állt az elmúlt években. Miközben képzőművészként is egyre határozottabban van jelen a szcénában és izgalmas az az alkotói praxis, ahogy a különböző tradicionális anyagokat, technikákat újragondolja és értelmezi – mint amilyen a textilek és batiktechnika újragondolása – a díjazáskor legalább ugyanolyan fontosnak tartottuk kiemelni közösségszervező munkásságát.
A jelen kivéreztetett és támogatás nélküli intézményrendszerben példamutatóak azok a kezdeményezések, amelyek ezekben a krízisekkel teli időkben megpróbálnak új alternatívákat, lehetőséget nyújtani a művészeti szcéna résztvevőinek. Petrányi Luca praxisában ilyen pl. a Useless Galeri (Solymár Fannival) vagy a Bábel táborok szervezése többedmagával. Emelett 2020 óta FKSE elnökségi tagként is látványosan sok munkát fektetett az egyesület működésébe és aktiválásába. A díjazott személyében az FKSE közössége és tágabb értelemben a hazai szcéna az elmúlt években egy nyitott, lelkes, kreatív és elszánt alkotót ismerhetett meg, aki a legnehezebb időszakokban is kitart a művészet létjogosultsága és érvényessége mellett.”