„Tudom, hogy a művészet megváltoztathatja az életeket – megváltoztatta az enyémet – és remélem, hogy a művészet a világot is megváltoztathatja.” (Vincent Namatjira)
Kulinyi István 1945-ben született, tanulmányait a Képzőművészetinél akkoriban jóval szabadabb gondolkodású Iparművészeti Főiskolán folytatta 1968 és 1973 között. A Bauhaus szellemiségéhez közelebb álló oktatás a széleskörű művészeti alkotótevékenység átfogó, univerzális értelmezésekre adott lehetőséget, amelyek pályája során a világ jelenségeire érzékeny, azokra reflektáló, problémafelismerő és megoldást kereső, sokoldalú és kísérletező művésszé tették Kulinyi Istvánt.
Kiállításának fókuszában autonóm művészeti alkotásai állnak, amelyekben ugyanakkor a teljes grafikai és tervezői technikai eszköztár tapasztalata és gazdagsága is megmutatkozik. A bemutatott anyagban az elmúlt 4-5 év társadalmi és egzisztenciális jelenségeire reflektáló, kvázi naplóként alkotott munkái szerepelnek, festmények, digitális alkotások, fotók, videó-morzsák és versek, valamint az életmű korábbi alkotásai, mai utódaival együtt helyezve párbeszédbe.
Munkái sokszor digitálisan és manuálisan festett táblaképek, amelyeken keverednek a figurális, a lírai absztrakció és az expresszív gesztusfestészet formai elemei. Rendszerint ciklusokban gondolkozik, hisz a variáció mint alkotói gondolkodás módszerében, a lényeg újabb és újabb formában, elrendezésben, más eszközökkel való ismétlésének problémamegoldó erejében.
Pályafutásának kiemelkedő állomásai a játékok, a szakmai könyvek, grafikai és architekturális tervei, mint például az egykori Pannon GSM telefontársaság épülete előtti hatalmas acélfejek, vagy az Építészeti Múzeum homlokzatának murális terve. Nevéhez fűződik a Kempinski szállodalánc illusztráció-sorozata, vagy az 1986-os Liszt-centenárium plakátja. 1994-ben Munkácsy-díjat kapott, 2020-ban Magyarország Érdemes Művésze lett, 2006-ban MAOE életműdíjat nyert.
Designeri munkássága mellett művészeti közéleti, jobbító szándékú közösségi feladatokat is vállalt, így lett az Artplay kreativitást formáló képzőművészeti játékok fejlesztésére indított alkotóközösség, vagy a szélesebb programú Magyar Design Kulturális Alapítvány megalapítója, miközben a napi folyamatos autonóm és kísérletező művészeti tevékenysége ugyanúgy kiterjed a fotó, a videó, vagy a líra általi valóságábrázolásra, sokszor képeinek írásos vetületeként.
Kulinyit mindig is a világot döntően befolyásoló drámai események miértje és hatása foglalkoztatta. Az az eseményeket befolyásoló, egyedi morális emberi döntésekből sorssá és jelenséggé formálódó tényező, amely az emberiség javára válik vagy pusztulását idézi elő. Fiatal korában az 1969-es holdra szállás, később a 2001. szeptember 11-i terrortámadás, az utóbbi évek munkáiban a Covid-járvány, a klímaválság és a háború.
A Műcsarnokban szervezett mostani jubileumi kiállításának anyaga is a súlyosodó valóság rendkívül érzékeny szenzoraként, nyomhagyó szeizmográfjaként mutatja be őt, akinek láttató, életigenlő erejű képei a megtartó reményért szólnak, mindig töretlen hittel.