A stockholmi Moderna Museet A Fal Után című kiállítása
a berlini fal lebontásának tizedik évfordulója
alkalmából jött létre, huszonkét közép-
és kelet-európai országból több mint 140
művész alkotását mutatja be. A kiállításhoz
egy gazdagon illusztrált, angol nyelvű katalógus készült
tanulmányokkal, valamint a tíz év történeti
bemutatásával. A kiállítás videókat
és filmeket, installációkat, fotográfiákat,
festményeket és szobrászati alkotásokat foglal
magába. A stockholmi bemutató után a kiállítás
más helyszíneken is bemutatásra kerül, így
most a budapesti Kortárs Művészeti Múzeum –
Ludwig Múzeumban.
A projekt célja a volt kommunista országok kortárs
művészetének áttekintése, a jelen helyzet
feltérképezése. A kiállítás a
képzőművészek újabb nemzedékét
fogja össze, azokét, akiknek fiatalságát a berlini
fal lebontása és a hidegháború vége
határozta meg. Az elmúlt tíz évben számos
drámai átalakulás zajlott le Kelet- és Közép-Európa
és a volt Szovjetunió politikai életében, úgymint
a peresztrojka, a vasfüggöny lehullása, a hidegháború
vége, az új államok megalakulása és
a demokrácia felé vezető útjuk, a német
egység, az etnikai tisztogatások, a háborúk
a Balkánon és a Kaukázusban. A nagyobb társadalmi
szabadság megnövekedett szegénységgel és
munkanélküliséggel, elhagyatott ipari tájakkal
és fokozott környezetszennyezéssel, nacionalista rasszizmussal,
és az új értékekkel szembeni cinizmussal párosult.
Egyre növekvő intenzitással a kultúra új
formái, a művészeti élet újrastrukturálása
tűnt fel majdnem minden posztkommuniszta országban: a monopolhelyzetben
lévő kulturális miniszt!
ériumok felbomlása, az underground művészet
megszűnése, új művészeti centrumok alapítása
(mint pl. a Soros Kortárs Művészeti Központok
hálozatának kiépülése), új művészeti
magazinok, magángalériák és művészeti
vásárok létrejötte, az állami propaganda
megszűnése, a tömegkultúra elburjánzása,
az internet hatása és a kulturális élet „nyugatiasodása”.
Az új szabadsággal és a változás
lehetőségével szembesülve sok művész
a totalitárius múlt és ikonjainak dekonstrukciójával
kezdett foglalkozni. A kezdeti lelkesedés elmúltával,
a káosz és zavarodottság időszakában
művészek új generációja tűnt fel,
akik már nem vállaltak felelősséget a múltért
és nem voltak alávetve a kommunista ideológiának.
A Fal Után elsődlegesen, de nem kizárólagosan
művészek fiatalabb nemzedékére összpontosít.
A projektnek nem célja egy általános konklúzió
felvázolása, sem a jelenségnek egységesítő
szemlélete, sem a „másság” új formáinak
meghatározása. Egy Kelet-Németországtól
a Kaukázuson túli köztársaságokig terjedő
területen ilyen kísérlet meggondolatlanság volna.
A cél inkább az, hogy egy olyan diszkurzust alakítson
ki, amelyek tükrözik azt az összetettséget és
változatosságot, amely az egyes művészek munkáiban
látható.
A kiállításon bemutatott művek az elmúlt
10-15 évben készültek, de számos alkotás
kifejezetten erre az alkalomra jött létre. A kiállítás
maga négy szekcióból áll: a társadalmi
művészetből, amely olyan műveket foglal magába,
amelyek kritikailag foglalkoznak a nemzeti identitás, a vallás,
a faj, a fogyasztói társadalom, a szegénység
és az elidegenedettség problémájával;
a múlt „újrafeltalálásából”,
ami a művészeknek azzal a művészeti, ideológiai,
nemzeti tradícióval való szembesülésével
foglalkozik, amelyben felnőttek; a szubjektivitás megkérdőjelezéséből,
ami a magán-narratívák és önreprezentációk
különböző formáinak létjogosultságát,
a művészi szubjektivitás természetét
kutatja; a nemi „tájakból”, ami a nőiesség
és férfiasság sokféle változatának
sztereotípiáit kritikusan térképezi fel.
A Fal után
Művészet a posztkommunista Európában
2000. június 16. – augusztus 27.
MegnyitóOpening: 2000. június 15. 18:00