A fenséges ábrázolásának problematikája a huszadik század elejéig elsősorban a tájképeken körvonalazódott. Edmund Burke rövid és frappáns meghatározása (1757) szerint a fenséges az, ami félelemmel vegyes elragadtatást vált ki az emberből. A fenséges látványa az angol filozófus szerint ráadásul olyan gyönyört kelt, amelynek meghatározó összetevője annak öröme is, hogy kellő – mondhatni esztétikai – távolságból tapasztalhatjuk meg a természet fenségességét, vagyis csak a lávafolyam, a hurrikán, vagy a viharos tenger látványát élvezzük, de pusztító hatását nem éljük át. Immanuel Kant ezt a fenséges-elképzelést analizálta tovább, és arra a következtetésre jutott, hogy a fenséges egyrészt az, ami az érzékeink által nem fogható fel, de egyúttal annak öröme is, hogy az ész mégis csak képes a határtalanról, a végtelenről és a felfoghatatlanról valamiféle fogalmat alkotni. A huszadik század elejétől kezdve éppen ez a bizonyos határtalan és felfoghatatlan „valami” kezdte el intenzíven foglalkoztatni a képzőművészeket Kazimir Malevics fekete négyzetétől Barnett Newman és Mark Rothko végtelenbe vesző színmezőin át a radikális festészet fenséges ürességéig. Az „ábrázolhatatlan ábrázolása” nemcsak a geometrikus absztrakció és az absztrakt expresszionizmus kulcsává vált, hanem az egész avantgárd művészet hajtóerejévé is.
A mi lokális, magyar történetünk ugyan nem nyúlik vissza Kantig és a Felvilágosodás koráig, de azért Kassáktól és Csontvárytól kezdődően az Európai Iskola és a magyar neoavantgárd remekművein keresztül elvezet egészen a kortárs művészet különféle elvont és figuratív tendenciáiig. A fenséges geometriája című kiállításon a MODEM-ben időről-időre látható Antal–Lusztig-gyűjtemény képeit ezúttal Vass László műgyűjteményének darabjai egészítenek ki. Vass László az 1970-es években kezdte megalapozni gyűjteményét, Barcsay Jenővel kötött szoros barátsága terelte érdeklődését a geometrikus absztrakt, konkrét és konstruktív festészet iránt. Az Európa legjelentősebb magángyűjteményei között számon tartott kollekció nagy része a veszprémi Modern Képtárban látható.
Kiállító művészek: Bak Imre, Bálint Endre, Barcsay Jenő, Bene Géza, Bukta Imre, Csontváry Kosztka Tivadar, Deim Pál, Egry József, Erdély Miklós, Erdélyi Gábor, Fajó János, Ferenczy Noémi, Gadányi Jenő, Gál András, Gyarmathy Tihamér, Gyenis Tibor, Haász István, Halász Károly, Hencze Tamás, Károlyi Zsigmond, Kassák Lajos, Konok Tamás, Korniss Dezső, Lossonczy Tamás, Mattis Teutsch János, Moholy-Nagy László, Nádler István, Nagy István, Szőnyi István, Szűcs Attila, Tornyai János, Vajda Lajos, Vaszkó Erzsébet, Veszelszky Béla