A népköztársaság gazdasági fellendülésével egyidőben, azzal párhuzamosan
született meg és kapott szárnyra az, amit ma kínai kortárs képzőművészetnek
nevezünk. Az egész világon, beleértve az Egyesült Államokat, Japánt,
Ausztráliát, az összes európai országot, tág szemekkel, elképedve próbálták
követni a távol-keleti ország robbanásszerű virágzását. Peking, Sanghaj és
Guangzhou városa egy évtized alatt szült annyi művészt, teremtett annyi műalkotást,
hogy a nyugati művészettörténeti diskurzus hirtelen nagyszabású
kiegészítésre kényszerül.
Számos európai és amerikai nagyvárosban óriási kiállítások hívják fel a
figyelmet a kínai művész-gyárakra. A nemzetközi kortárs műkereskedelmi piac
leghatalmasabb képviselői versenyben gyarmatosítják az érintetlen földet.
Miért koncentrál mindenki Kínára? Rejlenek-e új képzőművészeti ösvények egy
olyan országban, ahol a műalkotások teljesen más jelrendszerekből, a nyugati
filozófiától, művészettörténettől függetlenül jönnek létre?
Li Zhenhua, a Hullám projekt kínai kurátora ilyen és ehhez hasonló
kérdéseket próbál megválaszolni videó-összeállításával. A válogatás, mely 20
kísérleti filmet mutat be, már-már történeti szemlélettel közelíti meg a
kínai videoművészet elmúlt tíz évének alakulását, a kínai médiaművészet
hajnalától máig. Azért érdemes ilyen rövid idő után is történelemről
beszélni, mert stílus, szemlélet, illetve technika tekintetében Kína egy
évtized alatt európai lépték szerint 20-40 évnek megfelelő változáson ment
keresztül.
A Hullám ennek a folyamatnak a sokszínűségét, végletességét hivatott
bemutatni. A kiválasztott rövidfilmek jelentős kínai művészek munkái:
1201 (Wang Ning, 2002); BACKYARD-HEY! SUN IS RISING (Yang Fudong, 2001);
BEAUTIFUL CLOUD (Zhou Xiaohu, 2001); DANAM (Zhang Dan and Chen Man, 2003);
JERK DON’T SAY FUCK (Zhao Liang, 2000); ME (Wu Quan, 2002); MO XI TOWN (Shi
Qing, 2003); NEWS DANCE (8GG, 2002); PING PONG (Qiu Zhijie, 1997); SUMMER OF
1969 (Cao Kai, 2002); SING WITH ME (Zheng Yunhan, 2004), és másik.
A kiállítás budapesti bemutatásának ötlete Katarina Sevic és László Gergely
kínai tanulmányútjának eredménye, melynek során lehetőségük nyílt a
pekingi képzőművészeti élet számos jeles képviselőjével kapcsolatot
teremteni.
A hullám
Új kísérleti filmek Kínából
2007. december 6. – december 31.
MegnyitóOpening: 2007. december 5. 19:00