Résztvevők: Borsos Lőrinc, Dilar Dirik/Jonas Staal, Erdődi Katalin, Flohr Zsuzsi, Marty Huber, Tatiana Kai-Browne, Alexandra Pirici/Raluca Voinea, Toni Schmale, Sandra Selimovic/Simonida Selimovic, Hito Steyerl, Szemző Zsófia
A küzdelem élvezete című kiállítás a mottóját egy bokszolási útmutatótól kölcsönözte, amely a küzdelem élvezetét, a kitartást és az elhivatottságot elengedhetetlennek tartja a győzelemhez. Ebből a sportolói attitűdből indulnak ki a nemzetközi csoportos kiállításon résztvevő művészek, akik a saját tapasztalataikon, illetve közös, társadalmi ügyeken keresztül közelítenek a mindennapos harcok kérdéséhez. A hangsúly nem az egymással való versengésen van, hanem azon, hogy a különféle küzdelmek hogyan tudnak egymáshoz kapcsolódni. Hogyan lehet saját küzdelmeinken keresztül mások helyzetét megérteni, egymástól tanulni és egymást támogatni?
Az ökölvívásból indul ki Flohr Zsuzsi projektje, The Jewish Renaissance Boxing Club, amely a zsidó sportegyesületek történetét eleveníti fel, önkép és testpolitika kérdéseivel foglalkozik a bokszolás, a művészet és a performansz médiumán keresztül. A boksz itt nemcsak metafora: május elején a klub minden érdeklődőt – teljesen kezdőket is – kétnapos boksz-workshopra invitál a galériába.
A Bécsben élő szerb testvérpár, Sandra és Simonida Selimovic a kelet-európai roma és szinti közösségek elleni erőszakos cselekmények nyomán, Gipsy Stop Dancing c. videójában azzal foglalkozik, hogy felül lehet-e kerekedni a kirekesztésen a sporton keresztül. Az általuk alapított Mindj Panther zenei formáció a Pussy Riot és a Black Panther mozgalom aktivizmusából inspirálódik, a rappernők kulturális kliséket és közhelyeket kiforgatva, nindzsaként szállnak harcba a társadalmi igazságosságért.
A kiállítás két munkán keresztül foglalkozik az egyre jelentősebbé váló Kurd Nőmozgalommal, amely a szíriai Rojavában (Nyugat-Kurdisztánban) nemcsak a nők jogaiért, hanem a demokráciáért száll harcba. Hito Steyerl videóművész November c. esszéfilmjében egykori barátnőjéről, Andreáról emlékezik meg: a nyolcvanas években együtt forgattak kísérleti, feminista harcművészeti filmeket, mielőtt Andrea éles harcra váltott és csatlakozott a Kurd Munkáspárthoz. Dilar Dirik kutató és aktivista, Jonas Staal képzőművésszel a kurd nők egyedülálló törekvéséről számol be, akik forradalmi politikai megoldásokat vezetnek be az általuk felszabadított területeken.
A román művész-kurátor páros, Alexandra Pirici és Raluca Voinea egy Manifesto for the Gynecene c. kiáltványban egy új földtörténeti kor szükségességét hirdeti, amelyben a „női princípium” a meghatározó. A kiállítás kurátorai, Erdődi Katalin és Flohr Zsuzsi közös munkájukban a korai magyar feminizmus kiemelkedő, de mára már jobbára elfeledett alakját, Schwimmer Rózsát idézik meg.
A politikai és társadalmi harcok mellett a résztvevő művészek egy része személyesebb, intimebb módon közelít a küzdelem kérdéséhez. Borsos Lőrinc (Borsos János és Lőrinc Lilla) Önkritikus portré c. videóinstallációja egy párterápia folyamatába enged betekintést. Szemző Zsófia a kiszolgáltatottság és a félelem érzéseivel foglalkozik rajzain keresztül, Toni Schmale pedig társadalmi nem és szexualitás, sport és fétis összefüggéseire fókuszál.
A megnyitó estéjén 8 órától Queer Alliances Or How the Yogi Ended Up In the Box Club címmel, Marty Huber angol nyelvű performansz-előadásában a sportolást a testről, a nemi szerepekről és az identitásról való gondolkodással köti össze, s az ezekhez kapcsolódó sztereotípiákra és elvárásokra kérdez rá, adogatás közben.
Május 7-én és 8-án (mindkét nap 15-17h) The Jewish Renaissance Boxing Club közreműködője, Tatiana Kai-Browne tart boksz-workshopot az érdeklődőknek. Előzetes tapasztalat nem szükséges, a részvétel regisztrációhoz kötött: . Jelentkezés május 4-ig. Kényelmes öltözék és edzőcipő szükséges!
Május 8-án este 6 órától tárlatvezetés a kiállítás kurátoraival, Erdődi Katalinnal és Flohr Zsuzsival.
A küzdelem élvezete
2016. április 29. – május 21.
MegnyitóOpening: 2016. április 28. 19:00