A művészet városa – A város művészete című kiállítás első része a
városokban megfigyelhető kirekesztési folyamatokra és a város –
sokszor éppen ezek mentén kialakuló – alternatív felhasználásmódjaira
összpontosított. A kiállítás-sorozat második részének középpontjában a
város médiában való megjelenítése áll, illetve az, hogy a különböző
tömegkommunikációs eszközök miként befolyásolják a városról és a
világban zajló társadalmi és politikai eseményekről alkotott
elképzeléseinket. Az amerikai származású, Kijevben élő Sean Snyder és
a Bejrút közelében élő libanoni fotós, Gilbert Hage Kortárs Művészeti
Intézetben rendezett kiállítása a két művész első magyarországi
bemutatója.
Sean Snyder
Snyder videóit, fotósorozatait és szövegekre épülő munkáit a
mediatizált valóság kritikai vizsgálata és dekonstrukciója jellemzi.
Munkái nem közvetlen politikai kommentárok, kritikai erejük az
aktuálitás reprezentációjának és a média szerkesztési és narrációs
módszereinek alapvető megkérdőjelezésében rejlik. A Magyarországon
első alkalommal bemutatott munkák, a Dallas Southfork in Hermes Land,
Slobozia, Romania (2001), a Két burkolt ábrázolása egy adott helynek /
Two Oblique Representations of a Given Place / Pyongyang (2004), a
Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars…(2004–2005) az Irak archívum /
Iraq Archive (2003–2005) és A hely / The Site (2004–2005) átfogó képet
adnak Snyder munkásságáról.
Dallas Southfork in Hermes Land, Slobozia, Romania (2001) – A Dallas
című észak-amerikai tv-sorozatból kiinduló installáció azt követi
nyomon, ahogy a képernyőn megjelenő, precízen megfigyelt
életkörnyezet, a texasi olajmágnás vidéki birtoka valós lakóépületként
jelenik meg Romániában. A fikció és a realitás közötti átmenet
elmosódását mi sem jelképezi jobban, mint a munka részét képző videó,
amely a sorozat egyik főhősének, Larry Hagman amerikai filmszínésznek
romániai látogatását dokumentálja.
Az A hely (2004–2005) című munka Saddam Hussein elfogásának történetén
keresztül a háború médiában történő reprezentációt tematizálja. Snyder
a valós időben tudósító, a legfrissebb hírekért versengő tv-csatornák
működéselvét, a látszólag közvetlen hírközvetítést és a tudósítás
folyamatában értelmet nyerő tényeket kérdőjelezi meg. Saddam
rejtekhelyét, melyet az amerikai katonák „A helyként” emlegettek,
cikkek és leírások, amatőrfelvételek és sajtófotók segítségével
rekonstruálja, az eltérések által rámutatva az egyes dokumentációk
konstruált mivoltára.
Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars… (2004–2005) – Snyder munkáiban a
média mint a kulturális és gazdasági hegemónia eszköze kiemelt helyet
kap. Korábbi munkák arra kérdeztek rá, hogy a gyorsétterem-láncok és
vizuális kódok miként egységesítenek hasonló politikai és ideológiai
környezetben kialakult városi tereket. A Casio, Seiko, Sheraton,
Toyota, Mars… című videó azt mutatja be, hogy a fogyasztói cikkek
nemzetközi, általános elfogadása miként töri át a lehetséges
ideológiai határokat. Amatőrfelvételek és médiaügynökségek képeinek
ötvözése által az egyes márkák globalizációját, és ezen túl a
fotóriportok manipulatív erejét kutatja, melyet a kép informatív
minősége és a benne rejlő asszociációs lehetőségek közötti
ambivalenciában határoz meg.
Gilbert Hage
Míg Sean Snyder analitikus módszerrel vizsgálja a médiából vett
anyagok dokumentumértékét, Gilbert Hage képeinek indíttatása
személyes. A libanoni fotós a mindennapokhoz való közvetlen viszonyt
jeleníti meg munkáiban, melyek közül a 2006-os támadások bejrúti
nyomait bemutató fotósorozat látható a kiállításon.
Haza / Homeland (2006) – Akármilyen korban és körülmények között
zajlanak a háborúk, következményeik hasonlóan pusztítóak. Mióta
azonban az 1991-es Öböl-háborút élőben közvetítették a tv-adók, a
háborúk úgymond a reality-tv rendezői elveinek vannak alávetve és
ezáltal virtuálissá váltak. A tv-nézők virtuális háborúkon élnek,
egyszerre szórakoztató és hátborzongató élményként élik meg a
látottakat. A tv által bemutatott háború ily mód eltávolodik a megélt
valóságtól. Mivel azonban mégsem minden szórakozás és szórakoztató, a
nézők az autentikus valóság megragadására is törekszenek. Csatornákat
váltogatnak, analizálják és újra összerakják az információkat… Egy
virtuális montázs segítségével igyekeznek megragadni a valóságot.
Hage a következőket írja: „Le szerettem volna képezni a 2006
júliusában Libanonban zajló háborút, amelynek pusztító hatása egész
kerületeket tüntetett el. Szerettem volna láttatni, hogy a háború
igenis egy anomália, egy rendkívüli (renden kívüli) állapot és a
képeim jelzésszerűsége által a szenzációvadász látványra összpontosító
ábrázolásmóddal szemben egy közvetlen, szemtől-szembe helyzetet, egy
megélt valóságot szerettem volna bemutatni.”
Zólyom Franciska
A művészet városa – A város művészete
2. rész
2007. június 2. – június 29.
MegnyitóOpening: 2007. június 1. 18:00