A pad

(Stockholm-Belgrád)

2004. szeptember 5. – szeptember 5.
MegnyitóOpening: 2004. szeptember 5. 19:00
Beszélgetés a szélsőjobboldali mozgalmakról
bevezető: Kotund Viktor Lajosbácsi

A PAD
(Stockholm-Belgrád)

Háttér

A szóban forgó pad tulajdonképpen a svéd szélsőjobboldali mozgalom műve. A Stockholm városa által kihelyezett köztéri bútordarab eredetileg lépcsőként szolgált, melyen át az óvárosba hajóval érkező turisták partra szállhattak, ezzel egy időben azonban kedvelt találka -és pihenőhelye is lett különböző neonáci szimpatizánsoknak.

2003 májusában kicseréltük a padot egy teljesen azonos, de teljesen új (feliratok, karcok, rajzok nélküli) másolatra. Munkánknak a régi pad – Svédország egyik politikailag szélsőséges, de igen fontos mozgalmának szimbóluma, egyben pedig a kortárs svéd történelem nem-hivatalos emlékműve – a kiindulópontja.

A projekt

A padot teherautóval Stockholmból Belgrádba szállítjuk, majd ott valamilyen kiemelt közterületen felállítjuk.

Az út

Az utazás számunkra a folyamat lényeges része. Reményeink szerint alkalmunk lesz bemutatni és vitát kezdeményezni a munkával kapcsolatban az egyes állomások különböző művészeti kontextusaiban (Berlinben, Wroclawban, Prágában, Pozsonyban és Budapesten). Az egyik belgrádi galériában bemutatásra kerül majd az úton készült dokumentumfilm – egyfajta road-movie, útjelző táblákkal, tájakkal és határállomásokkal stb.

A pad hivatalos ajándék Belgrád városának. A stockholmi indulás alkalmat ad arra, hogy hangsúlyozzuk az éppen történő kulturális csere és a kontinensen keresztül küldendő üzenet fontosságát, illetve, hogy mindez megfelelő nyilvánosságot kapjon. Igen sokan foglalkoznak a nemzeti szocializmus témájával mint történelmi témával, de talán nem helyezik elégszer szélesebb kontextusba mint kortársi problémát.

A pad, illetve a közvetlen, eredeti környezetét adó városnegyed története a projekt fontos eleme, ezért a galéria terében, a road-movie-val, illetve egy, a pad felületéről készült fotóval (amely jól mutatja a számtalan rajzocskát, szimbólumokat, szövegeket) együtt az is bemutatásra kerül.

Amit még gondolunk

Azzal, hogy a padot kiemeltük eredeti helyéről, és művészeti kontextusba helyezzük, vitát szeretnénk kezdeményezni, elsősorban a bevándorlókkal szembeni magatartással kapcsolatban. Azzal pedig, hogy a padot Szerbia felé menet több helyen bemutatjuk, új tapasztalatokkal gazdagodhatnak az egyes országok közti történeti és kulturális kapcsolatok. Végül, a náci ékszerdoboz Svédországból Szerbiába történő szállításával új színnel gazdagodik a kulturális csere általános fogalmának kérdése, illetve izgalmas ellensúlyt kap az északi államoknak a külföld felé felmutatott hivatalos imázsa.

Munkánk jelentése semmi módon nincs előre meghatározva. Fontos számunkra, hogy mindenki, aki csak találkozik az objektummal, kénytelen legyen maga interpretálni azt a saját maga számára, és az ilyen interpretációk szükségszerűen kétértelműek és kétségesek lesznek.

A mű befogadói két különböző, és különböző irányultságú csoport tagjai: azok, akik véletlenül találják szembe magukat a tárggyal a nyilvános térben, illetve a galérialátogató közönség, aki először a dokumentációval szembesül majd a galériában.

A belgrádi kiállítás az „Októberi Szalon” című nagy nemzetközi kiállításhoz kapcsolódik.

Arbetsgruppen (Andréas Sandström, Erik Krikortz, Magnus Carlsson)