Az emlékezés művészetének térképe – Mnemosyné atlasza
A Mnemosyné Atlasz Aby Warburg utolsó tudományos munkája. Hasonlóan Warburg korábbi kutatásaihoz, ez is az ókori hagyományoknak a reneszánszban történő megjelenésével foglalkozik.
Az 1924-ben indult projekthez Warburg a kutatásaiból és korábbi előadás-sorozatának anyagából gyűjtött grafikai anyagokat hatalmas méretű táblákon rendezte el, mindegyik táblát egy-egy témának szentelve. Tervbe vette, hogy kiadja a munkát Mnemosyné címmel (a görög mitológiában ő a múzsák anyja, az emlékezet és az emlékezés művészetének az istennője). Warburg munkája, az ókori világ meghatározó hatásainak leltára, mely egyértelműen megjelenik a reneszánsz képalkotásában, túlmutatott a korszak hagyományos művészettörténeti kutatásain. A Mnemosyne Atlaszához összegyűjtött művészi nyomatokat, újságkivágásokat, szóróanyagokat, posztereket, bélyegeket; szobrok, reliefek, freskók, frízek, szőnyegek és nippek fotóit; festményeket, rajzokat, genealógiai ábrákat, vázlatokat, iniciálékkal ellátott kéziratokat és sajtófotókat. Minden grafikai anyag reprodukció volt.
A képek összeállításakor Warburg azt próbálta megmutatni, hogy a kifejezési formák hogyan fejlődtek az egyes korszakokon keresztül. A hatalmas fakereteken kifeszített durva fekete vászonra rendezett grafikai anyagok laza elrendezését Warburg gyakran módosította; a képek különböző témák szerinti csoportosítása aszerint változott, hogy milyen volt Warburg gondolkodásmódja az adott időszakban.
A rendelkezésre álló anyag, melyet Warburg használt, körülbelül 2000 reprodukcióból állt. Az Atlasz végül körülbelül 1000 képet tartalmazott, melyek teljesen befedték a fatáblákat.
Warburg, aki eredetileg demonstrációs céllal használta a fatáblákat az előadásain, az első olyan tudós volt, aki a reprodukciókat pedagógiai segédeszközként használta a kiállításokhoz és előadásokhoz.
Warburg legendás Atlaszát életében nem adták ki; dokumentált munkaeszköz maradt, egy „képi laboratórium”. A Mnemosyné Atlasz egyik táblája sem maradt fenn. Feltételezhető, hogy az eredeti fatáblák akkor vesztek el, amikor Warburg Kulturwissenchaftliche Bibliothekját 1933-ban Londonban költöztették.
Warburg saját fotódokumentációja szolgált a jelenlegi kiállítás rekonstrukciójának alapjául. A publicista, független kutató Gerhard Fischer 1993-ban Bécsben egy átfogó kiállítás keretében – „Transmedialen Gesellschft Daedalus” – mutatta be Aby Warburg munkásságát, a teljes kiállítás minden egyes rekonstruált tábláját, a Mnemosyné Atlaszt a bécsi Albertinának adományozta. Ez tette lehetővé, hogy ezt a kulcsfontosságú munkát, mely az interdiszciplináris kutatás egyik előfutára volt, ismét bemutathassuk.
Aby Warburg: A Mnemosyne Atlasz
2008. április 4. – május 4.