“Úgy ment el Párizsba, hogy nem is tudott fényképezni.
A már ott élő Tihanyi, Kertész istápolta,
vezette be a művészkörökbe. Mindezek ellenére,
vagy talán éppen ezért, alig néhány
évvel később megjelentetett fotóalbumaiban olyan
esszenciáját tudta nyújtani az éjszakai, a
mondén Párizsnak, mint talán Tolouse-Lautrec, Atget
óta senki. Egy pillanat alatt párizsibb lett, mint az ott
születettek nagyobb része. Nem fényképészként
lett művész, hanem művészként választotta
a fényképezést. Képzőművészként,
fotográfusként, íróként egyaránt
beírta nevét abba a bizonyos Nagykönyvbe.”
Kincses Károly
Brassai, született Halász Gyula (1899-1984) André
Kertész mellett talán a legismertebb magyar fényképész,
kinek művészi pályája a harmincas évek
Párizsában bontakozott ki. A Brassóban született,
Budapesten majd Berlinben tanuló, laptudósítóként,
karikaturistaként kenyerét kereső, de képzőművészeti
pályára készülő Halász 1924-ben
költözik végleg Párizsba. Az ottani magyar kolónia,
de mindenekelőtt Henry Miller, Tihanyi Lajos eleven szellemiségű
baráti körében merül el Párizs éjszakai
világában, melynek megörökítésére
kezdi használni a fényképezőgépet. “Felismertem,
hogy a fényképezés korunk sajátos közlési
eszköze – amikor ez 1930-ban tudatosodott bennem, egy csapásra
fordulat állt be az életemben” – írja. Kávéházakban,
bordélyokban, a sötét utcákon fényképez.
Két évvel később megjelenik első fotóalbuma,
a Paris de nuit (Éjszakai Párizs), mely óriási
sikert arat, s máig úgy tartják számon, mint
a fényképészet történetének egyik
kivételesen fontos könyvét. Hamarosan összeállítja
a kötet párdarabját, a Titkos Párizst a párizsi
alvilágról, mely azonban csak több mint negyven év
után jelenik meg.
Szintén a harmincas évek elején ismerkedik meg
a szürrealista művészek csoportjával és
a Minotaure képzőművészeti folyóirat körével.
Olyan zsenik barátságát élvezi, mint André
Breton, Salvador Dali, Giacometti, Tristan Tzara, Man Ray – s ez nem minden:
megismeri Matisse-t, Mirót, Léger-t, Le Corbusiert, s nem
utolsósorban Picassót, kivel barátsága a művész
haláláig tartott, s melynek emlékét a Beszélgetések
Picassóval című kötete őrzi (1964-65). Folyamatosan
fényképezi Picasso műveit, műtermét, majd
más művészeknél is készít portrékat,
enteriőröket, melyek a Harper’s Bazaar-nál jelennek meg
25 éven át
(Életem művészei, 1978).
A második világháborút Párizsban
vészeli át, közben újra rajzol. 1943-ban Bistro
Tabac címen könyvet ír a megszállt város
életéről. A háború után díszletet
tervez a Le Rendez-vous című darabhoz (szöveg: Jacques
Prévert, zene: Joseph Kozma), majd más színdarabokhoz
is tervez fotódíszleteket. 1948-ban megnősül,
feleségül veszi Gilberte-Mercèdes Boyer-t. Szobrokat
készít, melyekhez a Pireneusokban talált, lekerekített
formájú kavicsokban talál ihletet. 1956-ban a Vincennes-i
állatkertben forgatja Amíg lesznek állatok című
filmjét, mely Cannes-ban elnyeri a legeredetibb filmnek járó
díjat. Nagy visszhangot kelt a New York-i Museum of Modern Artban
megrendezett Graffiti című kiállításával,
melyen a párizsi falfirkákról, vésetekről
készített fotóit mutatják be.
1984-ben bekövetkezett haláláig számos kiállításon
mutatják be képzőművészeti és fotómunkáit.
Élete ekkor már rég az elismert, világhírű
művészé, melyet számos díjjal jutalmaztak,
köztük a Francia Becsületrenddel. A párizsi Montparnasse
temetőben nyugszik.
A párizsi Pompidou Központ által rendezett kiállítás
teljes áttekintést ad Brassai életművéről,
témekörönként csoportosítva az összesen
kétszázhúsz fényképet, illetve rajzot
(Éjszaka, Nappal, Minotaure, Rajzok, Transzmutációk,
Graffiti). Brassai életművét – bár a nyolcvanas
évek közepén megindultak a tárgyalások
egy lehetséges kiállításról – mindezidáig
nem láthatta a magyar közönség, ezért különösen
nagy jelentőségű ez a budapesti bemutató.
A magyar nyelvű katalógus legjobb képeiből
válogat, melyet Brassaïtól vett levélrészletek,
idézetek kísérnek.
A budapesti Brassai kiállítás a Budapesti Francia Intézet és a Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum közös szervezésében valósult meg, a Fondation Electricité de France támogatásával. A kiállítás kurátora Alain Sayag, a párizsi Pompidou Központ, a Modern Művészetek Nemzeti Múzeuma munkatársa.