Disznó Viccek Gyűjteménye

2025. április 16. – április 30.
MegnyitóOpening: 2025. április 15. 18:30
KurátorCurator: Sapp Tóth Lili

~Egy gyermek először találkozik a tiltott könyvvel. Zavartan lapozgatja a sárguló oldalakat, miközben a rajzok furcsa, groteszk formái egyszerre vonzzák és taszítják. Az illusztrációk évekkel később, megelevenednek – a múltból előkúszó gnómszerű figurák immár nemcsak papíron, hanem a valóság szövetében is nyomot hagynak. ~

Disznó Viccek Gyűjteménye

A kiállítás címét és narratíváját a disznó viccek kellemetlen humorú világa szövi át – azok a történetek, amelyeket nem illik elmesélni, de valamiért mégis újra és újra előkerülnek. Szarka Boglárka alkotásai a kortárs festészet provokatív élét képviseli.

A fiatal művész – aki tavaly diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán – két nagyméretű olajfestményén, a Cumshoton és a Milking Machinen merészen új kontextusba helyezi a realizmus hagyományait. Ezek a festmények felidézik azokat a képeket, amelyek egykor csupán karikatúrák voltak, de most valóságos, szürreális kompozíciókká váltak.

Kimerevített jelenetek, ahol a test formálhatóvá válik, a határok elmosódnak, a humor egyszerre lesz kényelmetlen és felszabadító. A Cumshot a testiség egy intim, mégis nyers ábrázolása, amely a nézőt a tabukkal való szembenézésre készteti. A kompozíció és a fényhasználat a pillanat intenzitását ragadja meg, miközben a címadás szándékosan provokálja a hagyományos művészeti ,,ízlés” határait.

A Milking Machine a női test és a gépiesség komplex kapcsolatát vizsgálja. A monumentális méret, a részletgazdag kidolgozás a téma súlyosságát emeli ki, a nézőt a hatalom, a kiszolgáltatottság, a vágy kérdéseinek átgondolására ösztönözve. A kiállításon a festményeket körülveszik organikus, szexuális segédeszközökre emlékeztető objektek, használt fehérneműk, és porcelánfigurák – mintha egy groteszk gyűjtemény részei lennének.

Szarka Boglárka festményei nem csupán a látvány erejével hatnak, hanem a társadalmi konvenciók és a szexualitás ábrázolásának konfrontatív megközelítésével is. A kiállítás egy párbeszédre hív, ahol a néző kénytelen szembenézni saját előítéleteivel, valamint a testtel kapcsolatos tabuival.