Az ausztriai Essl Gyűjtemény hetvenegy fotómunkáját és festményét mutatja be március 13-tól a Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum. A kiállításon Emberi történetek címmel tizenkilenc, nemzetközileg ismert művész Magyarországon eddig még nem látott anyagát mutatjuk be. A fotómunkákra jellemző pszeudo-dokumentatív jelleg és a beállított kép színpadiassága adja azt a műfajbeli szimbiózist, ami a válogatás szakmai tartalmát formázza. Olyan, a filmes szakmából ismert ál-standfotókkal van dolgunk, melyek a kiállított portrékat, utcai jeleneteket, építészeti dokumentációkat, meztelen női testkompozíciókat mind egy-egy „emberi történet” fermentumává teszik. A Ludwig Múzeumban tavaly bemutatott Henri Cartier-Bresson kiállítással ellentétben nem a „véletlen” pillanatfelvételek mesélnek, vagyis a szubjektum nem azonos a tárggyal, hanem a művész tudatos invenciója érvényesül minden egyes képen. Az elbeszélő minőség több, szériában jelentkező történetben domborodik ki.
Több művésztől sikerült olyan sorozatot kapnunk
a tárlat számára, mely a kinematográfiából
ismert szekvencia fogalmával dolgozik. A filmben kifejezett motívumsorok
– gondolatok – a mozgókép- és fotószekvenciák
közötti párhuzam mutatja azt a formai azonosságot a
leginkább -történetesen a „sor” jelenlétét
–, mely mindkét esetben a történetek elmésélésének
a formai eszköze. Így az ausztrál Tracey Moffatt, a belga
Marie-Jo Lafontaine, az osztrák Birgit Jürgenssen vagy az amerikai
Nan Goldin művei erős narrativitással rendelkeznek.
Vanessa Beecroft színháziasan megrendezett fotói a 70-es
évek performansz-dokumentációira (pl. Jürgen Klauke)
emlékeztetnek, ahol a különböző médiumok
interaktív hatásából és a művész
személyes szereplésével jött létre a kollektív
tudat érzékelésének manipulált átalakítása.
Beecroftnál nem a művész vállalja ezt a személyes
szereplést, hanem a médiakollázs (színház-fotó)
segítségével éri el a lecsupaszított lét
megformálását. Vanessa Beecroft, Tracey Moffatt és
Nan Goldin esetében is nagy jelentősége van a helyszín
megválasztásának. A beállított felvételekből
készült képsorozatok, melyek egyben és külön
is történeteket mesélnek el, tényleges háttér
előtt működnek, legyenek azok a szabadban (utca, sportpálya)
vagy zárt térben (Solomon Guggenheim Museum, New York; Kunsthalle,
Wien).
Az Essl Gyűjtemény Karl-Heinz Essl, a bauMax áruházlánc tulajdonosának magángyűjteménye. Essl nemzetközi, elsősorban a 20.századi festészetre koncentráló gyűjteményének 1999-ben múzeumot is építtetett a Bécs közeli Klosterneuburgban.
A kiállításon résztvevő művészek: Vanessa Beecroft, Valie Export, Nan Goldin, Andreas Gursky, Ilse Haider, Gottfried Helnwein, Birgit Jürgenssen, Marie-Jo Lafontaine,Tracey Moffatt, Thomas Ruff, Shirin Neshat, Anne & Patrick Poirier, Lois Renner, Eva Schlegel, Sean Scully, Cindy Sherman, Thomas Struth, és Rosemarie Trockel