A Feketén fehéren című kiállítás
azt a célt tűzte ki, hogy a nézőkkel, a kiállítás
látogatóival közösen elemzi, miként
változik az egyedi rajz a művésztől eltávolítva,
rábízva a művet számítógépre,
a számítógép számtalan lehetőségei
közül, a digitális színrebontást és
nagyítást alkalmazva, egy nagyméretű, 115×185
centiméteres reprodukción. A kiállítás
címe, a „Feketén fehéren” arra utal, hogy minden mű
– a színes rajz is – a két szélsőséges
színellentétnek, a feketének és a fehérnek
sok-sok árnyalatában került feldolgozásra. A
nézőnek módjában áll összevetni
a fekete-fehér reprodukciót az eredeti művel. A reprodukciók
a falakon, az egyedi rajzok az egyik teremben, erre a célra tervezett,
épített grafikai tárlókban láthatók.
A kiállításon szereplő 153 művet
szakmai zsűri választotta ki (minden művész egy
alkotással szerepel). A kiállításhoz készült
katalógust végiglapozva, a művészek születési
évét megfigyelve, az a „kép rajzolódik ki”,
hogy a kiállító művészek kétharmada
a negyven-ötvenéves korosztályba tartozik és
a kiállítók nem egészen egyharmada, húsz-harmincéves.
A két szélsőség: Kaján-Kalász
Tibor (szül.: 1921) és Lombai Ferenc (szül.: 1983).
A kiállításon látható művek,
reprodukciók azt a változást reprezentálják,
amely a kilencvenes években kezdődött a kortárs
művészetben és a mai napig tart. A magyar művészet
kérdésfeltevése ebben az évtizedben éppúgy
két alapprobléma köré csoportosítható
(a magyar művészeti hagyományok figyelembe vételével),
mint ami a nemzetközi művészetben tapasztalható.
Az egyik fő irányzat konceptuális historizmusnak nevezhető.
Ide sorolhatók azok a művek, amelyek az európai kultúra
különböző korszakaiban megjelenített eszmék
képi formáit közös nevezőre hozzák
korunk aktuális művészeti kérdéseivel.
A másik fő irányzat vagy mainstream viszont a huszadik
század nonfiguratív művészetét tekinti
kiindulási alapnak és azokat a lehetőségeket
keresi, amelyekkel a kép felszínén új, a korábbiaktól
eltérő struktúrákat, viszonylatokat lehet teremteni.
A két fő irányzat között – természetesen
– számos változat található.
Gelencsér Rothman Éva
Feketén-fehéren
grafikai kiállítás
2001. január 24. – február 18.
MegnyitóOpening: 2001. január 23. 18:00