„Én a halál peremén festek. Mint akit valami más
hajt. Egy nyomás, egy szorítás. Sürgetését
sem kezelni, sem ellenőrizni nem tudom. Amint az ötlet, a reflexió
megjelenik, a kép be van fejezve.”- mondja a művész saját
alkotói folyamatáról.
Műveit négy nagy műfajba lehet sorolni: fekete/fehér
fotográfiák (Silvana Mangano, Samuel Beckett), átfestett
fotográfiák (Mick Jagger, Pascal Greggory), szöveges fotográfiák
(Vladimir Horowitz) és festmények („Le Soleil Rouge”- Vörös
Nap).
François-Marie Banier munkásságát az emberi arc
sokféle kifejezési lehetőségének képi
felkutatása, az alkotó emberek szenvedélyes életfelfogásának
fotográfiai rögzítése jellemzi. A kiállítás
anyagához tartozó fotográfiákon és átfestett
fotográfiákon az olasz -francia filmvilág csillagait
privát környezetben, a magánélet smink nélküli
bohóságában kapja lencsevégre. Marcello Mastroianni,
Isabelle Adjani vagy Silvana Mangano egy olyan finoman vibráló
térben jelenik meg, ahol költészet, tánc és
zene vigyáz egymásra. Ezenkívül idős emberek,
úgynevezett kedves figurák, megkapó hétköznapi
járókelők, gyerekek, a párizsi utca, a kávéházak
világa jelennek meg François-Marie Banier képein.
Expresszív hatású festményeinek eszköztára
rokonságot mutat azoknak a 20. századi francia és német
új vadak mozgalmaival, melyek a spontaneitást, az akció
művészetet kultiválták. „Azt festem meg amit érzek,
és nem azt amit látok” – hangzott el egy beszélgetésben
Párizsban Martin d’Orgeval-lal. Ez az ars poetica egy valóban
nehezen integrálható művészre utal.
ÉLETRAJZ
François-Marie Banier 1947-ben született Párizsban.
Magyar publicista író édesapjának köszönhetően
nagyon korán felfedezi a fotóművészet és
a képi megjelenítés világát.
Első fotográfiáit 1962-ben egy Kodak típusú
Rétinett 1B fényképezőgéppel készíti.
Több mint huszonöt évig csak maga számára
készít fotográfiákat. Munkáját
először 1991-ben publikálja , Fotográfiák
című könyvében, ugyanabban az évben, amikor
a Pompidou Központ helyet ad első kiállításának.
1992 óta nagy nemzetközi fotókiállítások
meghívottja és számtalan egyéni kiállítása
is volt: 1992 Centre Georges Pompidou Párizs, 1999 Pinacoteca
do Estado, Sao Paulo, 2000 Centro Cultural Recoleta, Buenos Aires, 2000 La
Triennale & Fondazione Mudima, Milano
1997 óta a fotográfiát és a festészetet
kombinálja. Erőteljes, élénk színekkel
átfestett fotográfiák születtek többek között
Mick Jaggerről, Isabelle Adjaniról és a párizsi
utcákról.
Banier mint regény- és színműíróként
valamint filmszínészként is ismert Franciaországban.
A The New Yorker állandó tudósítója.
Francois Marie Banier fotói
2001. február 16. – március 18.
MegnyitóOpening: 2001. február 15. 18:00