Gerber mindenhez iróniával közelít. Számára egy újságban közölt fotó az alá írt szöveg abszurditása miatt válik különlegessé, egy valóságban látott tárgy együttes az össze nem illő volta miatt válik megjegyzendővé, vagy egy, az Ecseri piacon látott, kismester által készített festmény vagy metszet művészeti felfogásmódja miatt kerül gyűjteményébe. E képek összegzése azért fontos feladat, mert ideát ad számunkra arról, hogy a mai művészetnek mik a forrásai és viszonyítási pontjai. E rendszerben a művész feladata az összegzésen túl a „közgondolkodásban” azoknak a hibáknak és apró „elszólásoknak” a kiemelése, amiben akarva-akaratlanul a kortárs művészet helyzetét ismerhetjük fel. Ezek felhasználása, más helyzetben – kiállítótermi környezetben, például megfestve – való bemutatása mindannyiunkat elgondolkodtat olyan alapvető kérdéseken, mint például: „Hogy is van ez, csak nem művészetet láthatunk ott is, ahol úgy tudtuk nincsen?”
Gerber Pál kiállítása a Kortárs Művészeti Intézetben festményein, rajzain, akvarelljein és szövegein túl egy aláírásokkal ellátott, 36 tagú új képsorozatot is tartalmaz. Az „Ember tragédiája, a művész útja” című széria érdekessége az, hogy itt a teljesen különböző eredetű fényképeket és reprodukciókat Gerber arra használja fel, hogy a néhány szavas kommentárok segítségével a művész létét jellemezze. E „képregény” öniróniája mindannyiunkat elgondolkodtat a művészet „súlyán” és jelentőségén, illetve az azt létrehozó alkotó mindennapi gyötrelmein. 2004-ben a Kortárs Művészeti Intézet Gerber Pál munkásságának egyik kiemelkedő alkotásával, a „Klein József” című olajfestménnyel gazdagodott.
Petrányi Zsolt