A szegény családból származó és később a legjelentősebb lapoknak sztárgázsiért dolgozó fotóriporter magánéletével és szakmai tevékenységével kapcsolatban is sok még a feltáratlan kérdés, az ellentmondás.
Fiatal fotóriporterként Magyarországon mindenekelőtt sporteseményekről tudósított, majd a húszas évek végén már Berlinben, Moholy-Nagy Lászlóval és a később Robert Capa néven ismertté vált Friedmann Endre Ernővel dolgozott együtt a fénykorát élő német magazinpiac olyan innovatív lapjainál, mint a Die Dame, a Koralle vagy a Vu.
Ezekben az években kimondottan a szociofotó dokumentarista megközelítésmódja érdekelte, felvételeket készített szegényes pincelakásokról, pólómérkozésekről, a szabad strandokon fürdőzőkről, a Berlinhez közeli női repülős iskoláról vagy a német birodalmi haderő csapatainak menetelésérol.
Az 1933-as történelmi fordulat és a Berliner Illustrirte Zeitung kiadójának árjásítása után elhagyta Németországot, elvállalta a Harper’s Bazaar felkérését és New Yorkba költözött.
„Think while you shoot” – szólt ars poeticája, azaz miközben kamerával a kezében élt és mindent villámgyorsan lencsevégre kapott, a komponálást, a kattintás pillanatában megszülető gondolatot hirdette. Forradalmasította a divatfotográfiát, Sajátos kompozíciós elvei és a modellek műtermen kívüli fotózása miatt a negyvenes években a divatfotó megújítójának tartották.
Jelentős amerikai múzeumok utasították el a Munkácsi-archívum adományát a művész 1963-as tragikus halála után. Képei és negatívjai szétszóródtak az egész világon, hagyatékának legnagyobb része évtizedekre eltűnt, majd egy szerencsés véletlen folytán néhány évvel ezelőtt előkerült.
Egy későbbi tisztelője, F.C. Gundlach, a neves német divatfotós és gyűjtő jóvoltából Martin Munkácsi valamennyi alkotói korszakát bemutató életmű-kiállítás nyílik most Budapesten. A kiállítás 1923-tól 1963-ig készült több mint 250 képet, közöttük jelentős arányban vintage fotókat mutat be.
Számos felvételt az újságokban és képeslapokon való megjelenésük után másodszorra már nem hoztak nyilvánosságra, ezért időközben szinte elfeledetté váltak. A retrospektív kiállításon olyan folyóiratok válogatott példányai is láthatók, amelyeknek Munkácsi dolgozott: a Budapesten megjelent Pesti Napló, berlini éveiből a Berliner Illustrirte Zeitung és az Uhu, valamint amerikai korszakából a Harper’s Bazaar, a Life és a Ladies’ Home Journal.
Ezenkívül bemutatásra kerülnek saját publikációi és alkotói tevékenységét ismertető monográfiáinak első kiadásai, valamint olyan jelentős fotográfiai évkönyvek, amelyekben szerepelt. A kiállítást a House of Photography, Deichtorhallen Hamburg rendezte, a kiállítás kurátora F.C. Gundlach.