GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések)

Módszertani kiállítás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből a kortárs művészet befogadásának megkönnyítéséért

2025. február 14. – június 29.
MegnyitóOpening: 2025. február 13. 18:00
MegnyitjaRemarks by: Révész Emese
KurátorokCurators: Bence Bettina, Nagy Barbara

A kiállítás fókuszában a kortárs képzőművészethez kapcsolódó kérdések és kérdezéstechnikák állnak, különös hangsúlyt fektetve a kérdezés gyakorlatára, mint pedagógiai és művészetpedagógiai eszközre. Kiemelt szerepet kapnak azok a módszerek és technikák, amelyek a befogadást, a művészi gondolkodásmód megismerését és megértését segítik. A cél olyan kérdésformák és megismerést támogató munkamódszerek alkalmazása, amelyek elősegítik a műalkotásokkal való aktív párbeszédet, támogatva az interpretációt és az elmélyült művészeti befogadást.

Mit jelent… mit tehetek, ha … hová érkezik… mennyibe kerül… hogyan tudok fizetni… mikortól vehetem át…? És még sorolhatnánk a hétköznapok ügyes bajos problémáira vonatkozó, gyakran ismétlődő kérdéseket.

Ezt a kiállítást a művészettel, a kortárs művészettel kapcsolatban megfogalmazott gyakran ismétlődő kérdések hívták életre. Kortárs intézményként fontos reagálni azokra az igényekre, amelyek elvárják a múzeumtól, hogy elősegítse a kortárs művészethez való széles körű hozzáférést. Ennek érdekében a kiállítás a modern/ kortárs művészet és klasszikus művészeti hagyományok viszonyát vizsgáló kérdéseket emeli ki. Tapasztalatunk szerint a múzeumlátogatók jelentős része a klasszikus művészet irányából közelít a modern és kortárs tendenciákhoz. Célunk hozzájárulni az új irányzatok befogadása iránt tanúsított nyitottsághoz.

Az értelmezéshez a legjobb kiindulópontot a kiállított műalkotások adják, de természetesen szöveges magyarázatokat is mellékelünk hozzájuk. A válaszok minden esetben nyitottak, továbbgondolhatók, ahogy arra is mód van, hogy a látogatók további kérdéseket fogalmazzanak meg.

A kérdésekből kiinduló módszertani kiállítás célja a befogadás segítése, éppen ezért a művek mellé, illetve a kiállítóterekbe mediális tárgyak, játékok, feladatok is kikerülnek. A mű mellett a falon ott található a válasz, amely alap esetben egy fedő lappal van eltakarva – így hagyva módot az önálló válaszadásra. A látogató dönthet arról, hogy el akarja-e olvasni a választ vagy sem. Ez a kiállítási forma ideális lehet pedagógusok számára, hogy önállóan is használják a teret, a műveket a számukra éppen kiemelt pedagógiai problémához, tananyaghoz alkalmazzák. Ehhez a múzeumpedagógiai osztály szakmai támogatást, felkészítést nyújt.

A kiállítást ajánljuk iskolai és egyetemi csoportoknak, pedagógusoknak és múzeumpedagógusoknak, nem kizárólag a művészettörténtben és kortárs művészetben jártasoknak. Kiállításunkkal szeretnénk megcélozni azokat is, akik nem alkotók, nem tanultak művészettörténetet, nem rendszeres múzeumlátogatók. Ugyanakkor számítunk a szűkebb szakmai közönség érdeklődésére – művészekre, művészetpedagógusokra, kurátorokra is.

A kiállítás a Máš umělecké střevo? (Van Művészi Vénád?) nemzetközi művészetpedagógiai kezdeményezésben résztvevő szervezetek (köztük a Ludwig Múzeum) által írt könyvhöz (Proc umeni? / Miért művészet?) is kapcsolódik.