Előbb-utóbb Nádler Istvánnak is Ligeti muzsikája vonzáskörébe kellett kerülnie. Már a nyolcvanas években is Bach, Debussy és Bartók zenéje inspirálta. Mostani képciklusát, az Egyedi grafikák papíron címűt Ligeti Györgynek ajánlotta a zeneszerző nyolcvanadik születésnapja alkalmából. Nádler itt – saját szavai tanúsága szerint – „bizonytalan területen mozog”. Korábbi munkái tömör konstruktivizmusával szemben a terek cizelláltabbakká és többrétegűbbé válnak, a formák gesztusszerűbbekké és expresszívebbekké. Míg régebben a színsíkok szoborszerűen építkeztek, Nádler most egyetlen könnyed színfelrakást alkalmaz a papíron. Huszonöt képe kalligrafikus vázlat, melyek olybá tűnnek, mintha intim feljegyzések volnának, megörökítve egy gesztus pillanatnyi voltát. Annak ellenére, hogy számos képét közvetlenül vonatkoztatja Ligeti kompozícióira, például a Csellóversenyre, a Continuum címu csembalódarabra, valamint az Önarckép Rileyvel és Reichhel című, két zongorára írt darabra, ezek a művek azonban semmiképpen sem tekinthetők illusztrációknak. Rokonságuk a zenével absztrakt síkon keresendő.
Reinhart Meyer-Kalkus
A megnyitó és az ünnepélyes kiállítás-zárás különlegessége lesz Jeney Zoltán zeneszerző új művének bemutatója, melyet – a képzőművészet és a zene párbeszédét folytatva – Nádler Istvánnak a kiállításon látható művei inspiráltak.
Hommage á Ligeti György 80
2004. október 20. – november 14.
MegnyitóOpening: 2004. október 19. 17:00