Az Ismétlés ahogy az alcímből is értelmezhető,
régebbi munkáim újrabemutatását jelenti.
Nevezhetjük réginek, hiszen a kortárs képzőművészet
annyira gyors tempót diktál, hogy 5-6 évvel ezelőtt
keletkezett művek már egy elmúlt korszakot jelölnek.
Az Ismétlés egy másik megközelítésből
is értelmezhető, vagyis a munkák jelentésére
vonatkoztatva. E művek formailag fotóobjekteknek nevezhetőek,
tartalmukat vagy „témájukat” nézve az idő,
emlékezés fogalmi körei körül gyűrűznek.
Az alkalmat az is adhatja, hogy ezeknek a 90-es évek közepén
készült műveknek az újranézése után
a VINTAGE GALÉRIA bemutatja a legújabb 2001-ben készült
munkáimat.
A témához hűen néhány idézet
következik, amelyeket a kiállított művekkel kapcsolatban,
azok keletkezésével egy időben írtam.
“A korábbi időszakban a kép ill. a festmény
értelmezése mellett, vagy azzal szoros összefüggésben
ill. ellentétben foglalkoztam főként a fotográfiával,
a reprodukcióval, s általában a technikai képpel
(képekkel). Tevékenységem alapvető kiindulópontja
a következő megfontolás volt: a fényképezőgép
feltalálása jelentős befolyást gyakorolt a
nyugati kép-festészet hagyományaira. Megengedte a
kép és a festmény fogalmának szétválasztását.
A fényképezőgép rákérdezett a
festészet jelenségére (fenomenológiájára)
és valóságos megkülönböztetést
hozott létre a festett képmás történeti
információja és egy szín-kép érzéki
felfogása között.
Az e két területen való vizsgálódás
tapasztalataiból kialakult egyfajta szintézis. Egy más
viszonyulás, amely elég komplex, mivel mind a festészettel,
mind a fotográfiával szemben váltakozva, vagy egyszerre
agresszív, megbocsátó ill. szeretetteljes. (Ezt olyan
gesztusok jelezték, mint a fotó befestése, integritásának
megsértése pl. átcsavarozás , vagy a monokróm
felület profanizálása reprodukció ráragasztásával
stb.)”
“Törekvésem – az alkalmazott eszközök ellenére
– nosztalgikusnak nevezhetpő abban az értelmében,
hogy a kép (vízió) megjelenítésének
és rögzítésének lehetőségével
próbálkozik, ill. magát ezt a tevékenységet
reprezentálja.”
“Eddigi munkáim főleg képobjekt formában
jelentek meg. Ezek konceptuális tartalma a kép (fotó)
és az azt hordozó tárgy kölcsönhatása
volt, amelyek olyan fogalmakat szintetizálnak mint pl. monotónia,
monokrómia, transzparencia, gradáció. Ebben a viszonylatban
a fotónak mint médiumnak a szerepe is transzponálódott.
Érdeklődésem középpontjában a víz
állt, amely a fotón megjelenve egyszerre érzéki
jelenség és absztrakt metafora.”
Budapest, 2001.01.10.
Szabó Dezső
Szabó Dezső (1967, Keszthely)
Tanulmányok
1990-95 Magyar Képzőművészeti Főiskola,
Budapest (festő szak)
1995-97 Magyar Képzőművészeti Főiskola,
Budapest (posztgraduális képzés)
Szervezeti tagság
Fiatal Képzőművészek Stúdiója
Egyesület
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója
Díjak, ösztöndíjak
1995 Herman Lipót-díj
1996-99 Derkovits Gyula-ösztöndíj
1999 Schiller-Opel-díj
2000 Pécsi József-ösztöndíj
Egyéni kiállítások
1996 Monoton. Stúdió Galéria, Budapest
1997 Szabó Dezső lapjai. Liget Galéria, Budapest
1997 Transz. Téli Galéria, Szentendre
1998 Terepgyakorlat. (Gálik Andrással) Kortárs
Művészeti Intézet, Dunaújváros
1999 black box. Vintage Galéria, Budapest
1999 Szabó Dezső képei. Liget Galéria,
Budapest
2000 Helyszín. Zenit Galéria, Budapest
2000 Kirakat / Kharon & Bloodfield Collection. Vintage Galéria,
Budapest
Művek közgyűjteményben
Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros
Paksi Képtár
Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Városi Képtár, Győr