Kupcsik Adrián
(1969) a kortárs hazai művészeti élet fiatal
generációjának egyik meghatározó képviselője.
Bár 2001-ben végzett a Magyar Képzőművészeti
Egyetemen, már négy egyéni tárlatot és
számos csoportos kiállítást tudhat maga mögött.
A MEO – Kortárs Művészeti Gyűjtemény
Kupcsik legújabb festményeit 2001. november 14. és
2002. január 13. között, egyéni kiállítás
keretében, Jóga címmel mutatja be.
Kupcsik Adrián művészete a ’90-es évek hazai
festészetét erősen meghatározó, fotó-alapú,
figurális tendenciákhoz kapcsolódik. Művészi
világának alapkérdése a klasszikus festészeti
metódus összeegyeztetése azzal a vizuális kultúrával,
amit a jelen kor dinamikusan fejlődő technikai apparátusa
teremtett. Képei a fotók, a TV, a mozi, a képregények
és a számítógépek által meghatározott
vizuális nyelvnek, valamint a klasszikus olaj/vászon festészeti
hagyománynak kölcsönösen kritikus párbeszédéből
születő és azokat kibékítő szintézisek.
Korai képein Kupcsik a hollywood-i filmipar ikonikussá vált
képi toposzait dolgozta fel. Az ironikus festmények nem
csak betekintést nyújtottak a geggek és mozi-klisék
tárházába, hanem reflektáltak a képhordozó
médium technikájára, a monitorok pixelesített,
RGB színfelbontást imitáló formanyelvével,
illetve a tévés szellemképek" megidézésével.
Ezeket a festményeket követte a comics-hagyomány szín-
és formahasználatát utánzó, 2001-es
arckép-sorozat. A portré-együttes a kortárs
hazai művészeti szcéna Kupcsikhoz közel álló
feléről festett képzőművészeti(-ős)-galéria,
alkotói hommage és gesztus-értékű elismerés.
Kupcsik harmadik alkotói periódusának legfrissebb
eredményei – a Jóga címmel most bemutatott
alkotások – a 2001-es év második felének termése.
A Jóga" cím csak részben kapcsolódik
a nyolc új festmény tematikájához. A műveket
elsősorban az alkotói mechanizmusból következő
sajátos formanyelv és atmoszféra tartja össze.
Kupcsik egy software háromdimenziós figuráit kérte
fel", hogy modellt álljanak festményeihez. A virtuális
modelleket a számítógépes program segítségével
állította be különböző testhelyzetekbe
és csoportokba. A komputeres kép alapján készített
alkotások – a festői kvalitás mellett – magukon hordják
a software életidegen, virtuális légkörét.
Kupcsik nem tűntette el a technikából eredő
fogyatékosságokat, így egy steril, utópisztikus,
virtuális képi világot teremtett: a számítógépes
figurák a jóga-pozitúrákhoz az emberi anatómiát
meghazudtoló pózokba merevednek, testükön ott
csillog a virtual-reality selymes, anyagtalan plasztik-felülete,
a kopár termeket pedig bevilágítják a sci-fi
hangulatot árasztó irreális fényforrások.
A jóga-sorozat mellett Kupcsik a többi témához
is felhasználta a számítógépes programot.
Egyik virtuális modelljéről festett arcképe
– ami átmenetet képez a korábbi portréi és
a mostani festményei között – egy sosem létező
(utópisztikus), éteri nőt jelenít meg,
természetellenes arckifejezéssel és kézmozdulattal.
Két másik festményén a populáris és
intim képi világot ütközteti a software-rel; párok
jelennek meg amatőr fotót idéző beállításban
a képeslap-ízű tengerparton, vagy egy nappali díványán,
kutya társaságában. Egy negyedik, allegorikus festményen
pedig két meztelen lány nézi saját tűkörképét
a csillogó padlón.
A négy jóga-festményen az uniformizált férfi
és női csoportok követik a távol-keleti gyakorlatok
különös pózait. A hindu jóga gyökerei
a védikus korszakot megelőző archaikus, Harappa-civilizációig
vezethetők vissza; több mint négyezer évvel
ezelőtt a legendás Patandzsali jegyezte le a jóga–szutra
erkölcsi, szellemi és fizikai önuralmat, valamint meditációt
tanító sorait. A számos keleti kultúrában
elterjedt jóga célja a szanszárához kötött
individuális Én felszámolása. Kupcsik
képein a számítógépes software-rel
teremtett virtuális jógik uniformizált csoportjai
ugyanezt ismételgetik áthangszerelve egy negatív
mellékzöngéjű poszthumán kor klónjaira,
cyborgjaira és génterápiás ikreire, a virtuális
valóság szappanszínű, esetlen színfalai
között.
Rieder Gábor