Laurent Perbos az FKSE Marseilles – Budapest csereprogramjának résztvevője.
Jelenlegi egyéni kiállításán egy új
installációval jelentkezik, amely a budapesti ösztöndíjának
ideje alatt született.
Laurent Perbos eredetileg festő, festőnek tanult és festményeket
készített. A műfajt azonban már jó pár
éve nem műveli, azonban a mai napig nagy befolyással van
munkáira. Szinte egyetlen műve sem írható le a művészettörténeti
zsargonban oly elcsépelt "festői" jelzővel. Perbos
oeuvre-jén belül a festészet egészen különleges
helyet kap: a kísérletező kedvű alkotó projektjeit
inspiráló kérdésfelvetések fontos kiindulási
pontját jelenti, amelyben nem a festészeti reprezentáció
és története vagy annak percepciója érdekli,
hanem olyan alkotói stratégiák kidolgozása, amelyek
ebből a mára már szűkre szabott értelmezési
mezőből kiutat kínálnak, azonban még szorosan
kötődnek a klasszikus kiállítási helyzethez.
Munkáinak mozgató rugója a festészettel és
általában a tradicionális ábrázoló
műfajok alapközegével, a kiállítási helyzettel,
a néző és mű befogadói szituációjával
folytatott állandó párbeszéd és arra való
reflexió.
Szétszóratott festészet
A megállóba épp begördül a menetrendszerinti
busz, az utasok le-fel szállnak, s míg mindenki rohan a napi teendői
után, addig két fiatalember a busz végére ragasztja
Laurent Perbos legújabb munkáját, egy festményt,
majd ezzel a teherrel ereszti útjára a buszt a következő
megálló felé.Ezzel a naiv gesztussal, amely az első
Perbos illegális köztéri akcióinak sorában,
nem kevesebb, mint egy költői és egyben alapvetően
filozófia kérdés ölt testet. Honnan jönnek a
képek? Mi az ami a vizuális információval túlárasztott
kortárs kultúrában újabb képek gyártására
sarkallja az ifjú alkotót?
Ez a legelső munkája, amely már a festészet "helyzetbe
hozásával" és a társadalomban való megjelenésének
problematikájával foglalkozik tehát egy nagyon őszinte,
személyes és egyszerű megfontolásból eredeztethető:
a festészet, amit csinál, egyre inkább eltávolodik
attól a hétköznap megélt valóságtól,
és képekkel lekövethető realitástól,
amely körülveszi és amely kizárásával
tudna csak a kezdetekhez hasonló festészetet művelni.Az
akcióval eleresztett festmény ismét része lesz a
folytonos képi körforgásnak, a populáris és
magas képi kultúra (ha egyáltalán beszélhetünk
még e dichotómiában) egymásra, oda-vissza hatásának
metaforájaként.
Az alkotói stratégiákkal kísérletező
és a műalkotás ontológia kérdéseit
firtató projektjeinek sorában kardinális helyet foglal
el egy 1997-ben készült műve, melyben a naiv: "Mit és
hogyan fessünk?" kérdésre keresi a választ. Míg
a kiállító termekben az éles szemű műértő
az alkotói folyamat rekonstruálásán fáradozik
oly régen, addig Perbos nem hagy kétséget afelől,
hogy készséggel nyitott az együttgondolkodásra és
számára a műterem nem a külvilágtól elzárt,
19. századi zseni alkímiai műhelye. Kutatói precizitást
sem nélkülözve keresi és gyűjti azokat a játékfilmeket,
amelyekben a háttérben, vagy a történet szereplőjeként
felbukkan egy festmény, majd ő maga tesz kísérletet
az alkotói folyamat újrajátszásában, mikor
megfesti az így talált táblaképeket. Újrafesti
a fiktív festményeket, melyeknek csak a medializált formája
létezik, és amik tulajdonképpen nem másról,
mint a festészetnek a társadalomban kialakult, általában
karikatúraszerű, sematikus reprezentációjáról
beszélnek. Az elkészült festményeket egy installációvá
állítja össze, majd egy videót is készít,
melyben a filmekből kivágott részletek jelennek meg. Azok
a pillanatok ahol az ominózus festmény megjelenik.
Ahogy a képek váltják egymást Perbos meghagyta a
filmek eredeti hangját, így az a viszony válik a munka
főszereplőjévé, amely a festmények és
az alattuk hallható szövegek, párbeszédek és
helyzetek között kirajzolódik. A jelenetek legkülönfélébb
kontextusaiban megjelenő festmények sorjázása felvázol
egy egybefüggő narratívát, amely magáról
a festészetről beszél, pontosabban a festészetnek
egy külső, másik média általi interpretációjáról.
Az interakció kicsiholása – sport
Laurent Perbos annak a ‘9o-ev években feltűnő fiatal művészgenerációnak
a tagja, akik nem hisznek már a 6o-as évek radikális művészeti
megnyilvánulásaiban, nem gondolják, hogy művészetük
révén, közvetlen hatásával komoly társadalmi
változások generálhatók. Finom iróniával
és rejtett, ideológia mentes hangvétellel azonban szinte
minden munkájában erős érdeklődés
nyilvánul meg társadalmi kérdések iránt és
egyes projektjeinek, objektjének vagy annak a szituációnak,
amelybe a nézőt és a műtárgyat hozza, erős
politikai olvasata van. A manipulált tárgyainak sorozatában
nem véletlen, hogy a mindenki által jól ismert sporteszközökhöz
nyúl. A nézővel keresett újabb kommunikációs
szituációk megteremtésére tett kísérleteihez
mi nyújthatna jobb kiindulási pontot, mint a sport; az önfeledtség
és játék pillanatai, a kiállítási
helyzettől oly távoli közeg jól ismert szabályinak
becsempészése a white cube falai közé.
A lakótelepi beton ping-pong asztalhoz erősített ütők
és az asztalhoz állított labda automata révén
azt a frusztráló, gyermekkorunkból jól ismert érzést
akarja eloszlatni, mikor is valami mindig hiányzik a játékhoz:
vagy labda nincs, vagy ütő. A patronáló gesztus azonban
a játék megkezdésekor azonnal megkéri az árát,
hiszen a házhoz jött kényelemmel saját mozgási
szabadságunkkal kell megfizetnünk: az asztalhoz erősített
5 méteres drótszál jócskán korlátozza
lehetőségeinket. Darts sorozatában 3 táblát
készít el, amelyeken játszva csakis nyertesként
távozhat a versenyző. A megnövelt célpont, a középponthoz
fixált apró dárda vagy a gúlaként elénk
tolakodó célmező biztosítja ugyan a sikerélményt,
néhány perces játék azonban rögtön elhozza
a felismerést: a kéz alá helyezett dicsőség
elveszi a játék örömét, amely a tárgy
létét életre hívta.
Az "egyszerűen" manipulált ping-pong asztal így
válik Perbos apró közbelépése révén
szinte metaforájává egy egzisztenciális kérdésfelvetésnek.
És ha tovább akarjuk szőni a szálakat, folytatni
a gondolatmenetet immár a művészet közegében,
elvezethet bennünket a művészet percepciójának
kérdéséig, azokig az alapvető problémákig,
amellyeket Perbos szinte minden munkája érint: miszerint a könnyen
emészthető és csupán a meghökkentés
erejére hagyatkozó, gegekkel operáló művészet
elveszi a játék, a belefeledkezés és a felismerésig
tartó munka invesztíciójának örömét.
Engedjünk hát Laurent Perbos invitálásának:
hagyjunk időt a játékra!
Molnár Edit
Just a little bit more…
2003. június 11. – július 3.
MegnyitóOpening: 2003. június 10. 19:00