A divatfotó egy lehetséges és kivételes, exkluzív világot mutat meg. Lényege, hogy elhitesse velünk, szeretnénk ebben a világban élni. Kialakítja bennünk az adott világba való bevonódás vágyát, az az iránti kíváncsiságot. Ehhez olyan eszközöket használ, mint a glamour vagy a cool. Mindkét szó csak hozzávetőlegesen fordítható le magyarra. A glamour ragyogás, csillogás, varázslat jelentése az életstílushoz, kinézethez, öltözethez kapcsolódik. Stephen Gundle szerint a glamour a modernitás egyik alapfogalma: hatalommal ruházza fel azt a személyt, akinek megjelenése lenyűgözően hat másokra. A modern nőiség megszületésével jár együtt – bár a nők számára addig is a testük jelentette az első számú érvényesülési eszközt, mivel a túlnyomó többségük minden más lehetséges érvényesülési formából ki volt zárva. A cool szót pedig fordíthatjuk menőnek. Az életstílusra, attitűdre, kinézetre való utalás itt is egyértelmű. A cooltörténete inkább a társadalmi osztálystruktúrákhoz kapcsolódik, de ugyanúgy a megjelenés másokra gyakorolt hatását ragadja meg. A cool azok jellemzője, akik úgy nyűgöznek le másokat, hogy erről tudomást sem vesznek. A távolságtartás a coolság lényegi eleme. Mindkét szó része a globalizált kapitalista szórakoztatóipar egyetemes szókincsének. Arra utalnak, hogy a divatfotó olyan világokba vezet be, amelyeket egy nyugati, nyugat-európai életesztétika és életszínvonal„talált ki” számunkra.
Az elmúlt közel tíz évben érdekes örvénylés indult meg a nemzetközi divattrendek között. Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements x Svmoscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, amitől felrobbant az internet, és a Vogue-tól a Guardianon át a különböző divatblogokig új divathullámot vizionáló cikkekben jelentek meg a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” [Eastern Bloc], „új kelet” [New East], „posztszovjet” kifejezések. A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma azóta is nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements, valamint a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti. Ez a kiemelt globális figyelem, nagyszerű, új lehetőségekkel kecsegtető helyzet lehet számunkra. Kérdés azonban, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent összehasonlítások és a többnyire inkább homályos vélemények megfogalmazói valójában mennyire érthették meg vagy értették félre, hogy mit is jelent a „kelet-európai esztétika”?
A kelet-európai glamour és cool újradefiniálása valójában az itt élő, itt szocializálódott emberek számára is nehézséget okoz, még akkor is, ha zsigerileg érezzük, miről van szó. Kelet-Európához a kortárs internetes esztétikákban mindeddig éppen a ragyogással ellentétes képzetek kapcsolódtak: karcosság, szürkeség, unalom, egzotikus elvarázsoltság. Az itteniek számára persze ez mindig is igazi ihlető erővel bírt, emellett kiapadhatatlan inspirációs forrást jelentenek az ezek mellé felsorakoztatható alapjelenségek: a keresetlen őszinteség, az eredeti, DIY megoldások feltalálása és alkalmazása, a domináns kulturális iparágak finom, sajátosan kelet-európai felforgatása. A nyugati luxusértékeket kommunikáló divatipar számára talán mindez csak egy újabb bekebelezhető „szűzterület”, ugyanakkor a régióbeli és magyar fotográfusok, divatfotósok ezekben a feszültségekben és ellentmondásokban egy új vizuális nyelv lehetőségét látják. Ez a nyelv a közel engedés, az intimitás, a megértés nyelve; néha pedig az iróniáé, a tudatosan vállalt és megélt identitásé.
A Kelet-európai szépség kiállítás tizenhét fotográfiai projekt segítségével lehetséges magyarázatokat ad arra, hogy miben áll a „kelet-európai esztétika”, mik a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat mindez a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren. A kiállítótér egyfajta háromdimenziós antológiaként működik. Az egyik felében olyan magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukról és a „kelet-európai esztétikáról” alkotott elképzeléseiket a saját munkáikon keresztül, akik amellett, hogy a divatiparban is dolgoznak, önálló, autonóm művészeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galéria másik felében különböző szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy-egy általuk kiválasztott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, fotókönyv, kiadvány vagy egy eredeti személyiség, divatikon bemutatásán keresztül.
Keszeg Anna & Mucsi Emese
Kiállító alkotók: Agatics Antal, Almási J. Csaba, Babai Dénes, Baricz Kati, Bede Kincső, Czerkl Gábor, Éder Krisztián, Gáldi Vinkó Andrea, Galyas Denerak Dóra, Ladocsi András, Magyar Eszter #makeupbrutalism, Martin Wanda, Rafal Milach, Nish, Omara, Julie Poly, Giorgi Sumbadze, Szatmári Gergely, Szigligeti Balázs, Szombat Éva, Tombor Zoltán
Közreműködők: Bencze Péter, Keszeg Anna, Maróy Krisztina, Muskovics Gyula, Petrányi Zsolt, Sárvári Zita, Terike from Budapest, Virágvölgyi István