Vaszilij Kandinszkíj és Theo van Doesburg festők a 20.sz. első évtizedeiben konkrétnek nevezték el azt a ma is eleven absztrakt művészeti törekvést, amely a képek, plasztikák öntörvényű, a látványvilágtól független belső rendjét építi ki. A konkrét festészet parallel jelensége a konkrét fotográfia és fotogram.
Kortárs nemzetközi kiállításunkon egyrészt olyan fényképek szerepelnek, melyeken a látvány formáinak fény-árnyék viszonylatai autonóm képi jelentést nyernek, másrészt kamerahasználat nélkül készült, fotogramnak nevezett fényművek, képek és objektek. A fotogram gyűjtőfogalom, amely a képkészítés sokféle módját tartalmazza a hagyományos tárgy-fény lenyomattól a kemogramon, luminogramon át a thermogramig és további ismeretlen, új lehetőségekig. A művész szinte eszköztelenül áll szemben a fénnyel, a fényérzékeny anyagokkal, vegyszerekkel és ezek együtthatásának belső törvényszerűségeivel.
A műfajok határait átlépő modern művészet az 1920-as években vette birtokba a fény lenyomatának akkor már száz éves technikai lehetőségét. Úttörői közé tartoztak Moholy-Nagy László, Christian Schad és Man Ray. A kezdetek óta meg-megújuló lendülettel művészek generációit, köztük sok magyar művészt vonz a foto- lumino- illetve kemogram készítésének mindig újat ígérő izgalma.
Konkrét fotó, fotogram
2010. május 27. – szeptember 26.
MegnyitóOpening: 2010. május 26. 18:00