Budapesten legutóbb a posztszocialista gazdaságra reflektáló A pult mögött című kiállításon vettek részt tavaly a Műcsarnokban. Eddigi legjelentősebb megmérettetésükre éppen az Óbudai Társaskörben rendezett kiállításuk idején készülnek, pályázat útján őket választották ki az idei 54. Velencei Biennáléra; a bukaresti döntés alapján Románia nemzeti pavilonjában szerepelhetnek műveikkel júniustól novemberig.
Anetta Mona Chisa Romániában született, Lucia Tkácová Szlovákiában, az ezredforduló éveiben mindketten a pozsonyi Képzőművészeti Főiskola hallgatói voltak, 2000-tol datálódik művészeti együttműködésük, jelenleg Prágában élnek és alkotnak. A kiállításon szereplő videók a bécsi Christine Koenig Galéria kollekciójából származnak.
Művészetük jellemzője a multimedialitás: szövegmunkáik és installációik mellett több videoművet is alkottak az elmúlt hét-nyolc évben. Ez utóbbiak közös nevezője a kommunikáció, amely a hatalom, az ideológia és a társadalmi nemek (a gender) témakörére vetíti ki kritikai szemléletüket.
Politika-, tudomány- és kultúrtörténeti szövegrészleteket használnak fel a nyelv mögé rejtőző hatalom struktúrájának és működési módjának leleplezésére. Munkáikban központi szerepet kap a férfiszemlélet és nézőpont ironikus kritikája. Ugyanígy bírálatuk kereszttüzébe kerül a művészeti intézményrendszer, a forradalmi ideológia és a kapitalizmus kelet-európai változata.
Hushegyi Gábor