A Deák Erika Galériában most bemutatásra kerülő Narancssárga emberek című installációja legújabb sorozatából épül fel. A kiállítás alapja egy Berlinben, 1938-ban kiadott propaganda könyv, a tökéletes ember piedesztálra emelése, ahol a Mikyta műveiben gyakran visszatérő, tökéletesre gyúrt férfiak és nők pózolnak meztelen, vagy aprócska ruhadarabokban.
Az egyébként fekete-fehér testeket a művész narancssárgára festette, és mint egy fiktív etnográfiai kutatás eredményeként egy új, egy tökéletes emberi faj megjelenését vázolta fel. A tökéletes test általa még tökéletesebb lett, úgy, hogy a valóságot, vagyis a fotót átírta, és egy modern kori plasztikai sebész gesztusával hozta létre sajátos, abszurd világát.
Sokféle emberi fajjal találkoztunk már, de az itt debütáló, egészségtől kicsattanó, narancssárgán formás testű emberek csoportját ezelőtt még senki sem láthatta. A figurák ott, ahol tömegesen jelennek meg, már szinte nem is embereknek, hanem absztrakt formáknak látszanak, valószerűtlenül vidám hömpölygésük csak egy propagandafilm jeleneteiben hihető. A testek identikus színűre festésével a művész számtalan kérdést vet fel.
Tanultunk e múltból, van e még különbség fajok és nemek között, mit tudunk, vagy tudunk e egyáltalán valamit kezdeni a kollektív és az egyéni emlékezettel?