A katonai szlengből származó, s a kiállítás
címéül szolgáló kifejezés a térbeli
tájékózodás speciális módszerére
utal, amelyben a tájékozódó – az alaphelyzet szerint
– egy képzeletben a talaj síkján elhelyezett óra számlapja
középen, arccal "12 óra felé", háttal
"6 óra felé" jelenik meg. A címbeli felszólítás
nyomán figyelmünket egy eddig nem – vagy nem megfelelően –
érzékelt területre irányíthatjuk.
A kiállításon bemutatott munkák kiindulópontjának Arthur Koestler elképzelése
tekinthető, amelyet a "Nyílvessző a végtelenbe" c. önéletrajzi
írásában idézett fel:
"Valamikor tizenhat éves korom táján új dologba habarodtam
bele: ezt "az ego-spirál paradoxonának" neveztem. A mögötte
rejlő alapprobléma oly régi, mint Achilles meg a teknőc paradoxona,
de ettől nálam még mániává vált.
Nos, matematikailag kimutatható, hogy egy ilyen spirál egyre közelebb
és közelebb húzódik a középponthoz, anélkül,
hogy valaha is egészen elérné, ugyanúgy, ahogy az
1-es szám állandó felezése 1, 1/2, 1/4, 1/8,
1/16… és így tovább egyre kisebb és kisebb
törteket ad, anélkül, hogy valaha is elérné a nullát.
Így a törekvés, hogy `megfogjuk az ént`, hogy elérjük
az azonosságot az alany között, aki tudja, és tudásának
tárgya között, szükülő spirálisként
ábrázolható, amely csak végtelen számú
befeléfordulás után éri el önnön közepét.
Vagyis meglett a nyílvessző tökéletes ellenpontja. A végtelenül
távolit keresve a nyílvessző a semmibe szállt; az
én spirálja viszont egyre csak forog befelé, a végtelen közeli nyomában,
amely azonban éppoly utolérhetetlen, mint a masik."
A megfigyelés és az érzékelés terével,
szubjektumával, objektumával ill. folyamatával foglalkoznak
a kiállított művek: ki a megfigyelő és ki/mi
lehet a megfigyelt, hogy műkodik maga a folyamat, ill. hogy befolyásolja
az adott környezet és helyzet mindezt. Lehetséges-e objektív
megfigyelés, amikor a virtuális és a valós szituációk
közötti különbség egyre meghatározhatatlanabb
a "blue box" és a képi manipuláció más
technikái elterjedésének következtében? Hogyan
hat például a "white cube", a klasszikus modernista galéria
tere a kiállított tárgyra, a befogadóra és magára
a befogadásra?
Nézz a hátad mögé
2003. január 31. – március 27.
MegnyitóOpening: 2003. január 30. 19:00