Nyári István futurisztikus víziói poszthumán időkbe repítenek bennünket, ahol kiborgok motoroznak, androidok álmodnak elektromos bárányokról, műanyag babák habfürdőznek és robot kutyák szaladgálnak új szívükkel boldogan. Giccs elemekkel is operáló kompozíciói animékből, kultikus sci-fikből és fantazikból merítenek ihletet.
Mindenki számára ismerős karakterek bukkannak fel képein, amelyek többszörös jelentéssel bírnak, hiszen nem csak önmagukat jelölik, de azt a kulturális közeget és korszakot is, amelyekben születtek. Nyári képeiről mindig meg fogjuk tudni mondani, hogy mikor készültek, mert pontosan körberajzolja a 20. század végének és a 21. század legelejének televíziós, filmes, szubkulturális és underground jelenségeit. Nyári tehát a kor őszinte krónikása, aki józanul és a maga őrületében látja a világot.
A képeken megjelenő emberalakok is mindig fontos szerepet töltöttek be a jelentésképzésben. Az allegorikus emberalakok nem csak filmekből, mitologikus történetekből vett karakterek, de élete valóságos szereplői is. A művészet Sebestyén vértanúságát sokszor választotta témájául, és számtalan változatban dolgozta föl a mindenkori ízlésnek megfelelően.
Nyárit is inspirálta a téma, így fogta egy barátja fiának portréfotóját, amelyen a Sebestyén ábrázolások kellékét a nyilakat, a vásznat a vakrámára rögzítő takker szögekkel helyettesítette, a fájdalmas tekintetet büszke testtartásra és Zoolandertől kölcsönzött arckifejezésre cserélte, így lett a St. Sebastian makes Zoolender’s icredible Magnum face című képe.
De fia, Benjamin is képei rendszeres szereplője. A Ring of Lord Benjamin című kép nem csak a Gyűrűk Ura körüli generációs mizériára is utal, de a képen megjelenik Nyári kevesebb képi elemmel dolgozó festményeinek egyik nagy trükkje is; elterelő hadműveletként rejt el a képekben apróbb, intenzívebb vizuális elemeket, amelyek „kép a képben”-ként működve teljesen más hangulatot közvetítenek, mint az egész.
Talán még a látható valóságnál is precízebb képet kapunk Nyári festményein keresztül a valóságról köszönhetően a TIF-eknek, nagyfelbontású JPEG-eknek, a PS-nek és az ID-nek. A technokrata kompozíciók pontosan kidolgozott terv mentén épülnek pixelről-pixelre, a festményeken minden a legapróbb részletekig kidolgozott és felnagyított. Ennyire hűen a valóságban talán nem is lehet látni az ábrázolt tárgyat, így eredményezhetnek a szubjektív módon egymás mellé került valóságelemek még szürreálisabb képeket.
Nyári képeinek tematikáit egészen az őrületig fokozza, halmoz, sűrít, felhabosít, túlspiráz, de az egymás mellé látszólag hihetetlenül nem illő elemek képein egyszerre csak elkezdenek kommunikálni egymással, és megteremtik azt a csak Nyárira jellemző nyelvezetet, amelyet mi még legmerészebb álmainkban sem álmodunk.
Nyári István kiállítása
2012. március 7. – március 31.
MegnyitóOpening: 2012. március 6. 18:00