A kiállítás összeválogatásakor egyik mű vezetett a másikhoz. A bejáratnál látható, kockás terítőbe csavart női fej,
Klenyánszki Csilla Asztalterítő című „önarcképe” nyomán kerültek képbe – szintén rejtőzködő önportréival ismertté
vált – Vlatka Horvat kollázsai (Anatomies).
A művész saját testének lefotózott részeiből összeállított szimmetrikus,
szinte dekoratív mintázatok magukban hordozzák az elidegenedettség, az erőszak, az abszurditás érzését,
ugyanakkor a kombinálás végtelen számú lehetőségében rejlő játékosságot is.
A kollázsok a művész hasonlóan
ambivalens lelki folyamatokat sejtető jegyzetfüzeteihez vezettek (Topographies), amelyeken még a kockás abrosz
hajtogatott, gyűrt négyzethálója is visszaköszön.
A napló-domborzatok pedig Andreas Werner laza csoportokban
elhelyezett kollázsaihoz és rajzaihoz: a jéghegyekhez, magányos hajókhoz, tömbszerű, titokzatos épületekhez,
amelyek a romantikában gyökerező „fenséges” fogalmát értelmezik újra a tájkép és az absztrakt képalkotás közötti
határterületen.
Végül a tájképek a vízparton ülő, kifürkészhetetlen arckifejezéssel a kamerába tekintő fatal nőhöz
(Ember Sári fotója a Nárcisz c. sorozatból), aki mintha Werner egyik képét kinagyítva válna láthatóvá, és akinek
„egyszer lányos, másszor fiús arca van, és sose tudja, éppen melyiket viseli”.
A Papírhajók című kiállításon látható alkotások formai és pszichés kettősségeket, ellentmondásokat tárnak fel és
játszanak egybe. Megjelenik bennük egyrészről a formába öntés, a (geometrikus) kompozíció nyújtotta rend igénye,
másrészről pedig a láb alatt megnyíló szakadék, a bizonytalanság, az idegenség, az eltűnés lehetősége.
A fzikai
jelenlét vagy jelen-nem-lét – az emberi test és arc, amely a műveken több esetben fragmentált vagy rejtett –, a
testnek a személyiséghez, illetve környezetéhez való viszonya értelmeződik különböző módokon; a tárgyiasult –
újrarendezett, megkomponált, vizsgáló tekintetnek alávetett – emberalakok társaságában a kiállításon bemutatott
tárgyak és tájak antropomorf értelmezést nyernek.
Mind a négy művész sorozatokban, műegyüttesekben gondolkodik (ha két esetben kiemelhető is volt ezekből egy-egy
mű), és minden kiállított alkotásnak papír a hordozója. Míg Klenyánszki önportréin gyakran performatív
elemekkel operál, Horvat műveinek egyik tétje éppen az, hogy mi hozható ki a papírból, tehát meddig terjed a
médium performatív ereje.
Van abban valami felemelő, ahogyan egy precízen meghajtogatott papírhajó, anyagát meghazudtolva, a hullámok
hátán elúszik a folyó kanyarulatában. Előbb-utóbb persze győz a fizika, és az elázott papír valószínűleg elsüllyed;
mégis, vagy éppen ezért, a papírhajót úsztatók kitartóan keresik a tökéletes formát és a vízre bocsátáskor előálló
kényes egyensúlyt.
Somogyi Hajnalka
Papírhajók
2013. május 8. – június 14.
MegnyitóOpening: 2013. május 7. 19:00