Szezonnyitó mélyfúrás egy intézmény tudatalattijába
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) raktárában található művek
egy elmúlt korszak intézményrendszerének a szellemében kerültek oda. Az állami
művészképzés és támogatás célja az alkotómunka minél hatékonyabb ellenőrzése
volt, amelyet az intézményi hálózat biztosított. Kezdve a főiskolai felvételitől a
diplomán át, a szinte automatikus szakszervezeti és alap (= bejegyzett művész)
tagság után a már kevesebbeknek következő stúdió-tagságig, majd a még
kevesebbeknek jutó szövetségi tagságig mindvégig számon tartott képzőművész
„kulturális értékképző” volt. Ez a kiválasztódási folyamat vezetett a három T
támogatott kategóriája felé.
Ma vajon ez hogy néz ki? A jelenlegi rendszer a képzőművészek támogatását
vásárlás helyett ösztöndíjak formájában kívánja megoldani. Akkoriban a csoportos
kiállításokon államilag vásároltak, azaz, többek között az említett művészeti
szervezetek kötelezően, állami keretből vettek munkákat. Az így megszerzett
műalkotások csak kis része került gyűjteménybe, és ott sem biztos, hogy kiállították
azokat, a művek többsége különböző raktárakban végezte és onnan lettek
esetleg kiosztva intézményekhez, irodákba.
Egy „valódi” gyűjtemény általában valami koncepcióra épül, a gyűjtőt egy szenvedély,
egy meghatározott érdeklődés vezérli, és inkább minőségben, mint mennyiségben
gondolkodik. Mitől lesz egy raktárból gyűjtemény? A raktárba mechanikusan
kerülnek a darabok, ezért minden, a raktári anyagot kézbevevő szemlélő válogatása
érvényes, hiszen adott személyes és történelmi helyzetéből következően a heterogén
anyagban nem várt összefüggéseket fedezhet fel, amely ezektől a gesztusoktól
válhat újra és újra releváns és élő közeggé.
A külvilág átalakulásának hatására az egykori FKS is átalakult, nevében és
székhelyében ugyan alig változott, de minden egyéb vonatkozásban igen.
Hogyan lehet egy, a sztálinista kontroll logikájában fogant fiatal-művész szakszervezetet
megszüntetve megőrizni és átvinni egy más történelmi korba? Az érdekképviseleten
túl lehet-e más célja is egy ilyen intézménynek? Mik a művészek érdekei?
Az FKSE raktárának a megbolygatása valójában az intézmény tudatallattijában
való kutatás, és az intézmény mai funkcióinak a megtalálására irányul.
A KMKK akciója a művekkel való találkozás, ismerkedés első megnyilvánulásait
rögzítette, az akkor és most találkozását; ezzel megnyitva a sort a további
válogatások előtt.
KMKK
Raktár versus gyűjtemény, FKS versus FKSE
A KMKK válogatása a Stúdió gyűjteményéből
2004. szeptember 8. – szeptember 23.
MegnyitóOpening: 2004. szeptember 7. 19:00