Lakner László a magyarországi konceptualizmus meghatározó alkotói közé tartozik,
fotórealista festményeivel párhuzamosan 1968 és 1974 között (1974-es németországi
emigrációjáig) jelentős konceptuális műveket is alkotott.
Ez a kiállítás egy szűk tematikus
válogatást mutat be Lakner több mint száz művet számláló konceptuális tevékenységéből,
elsősorban olyan műveket, amelyek szemiotikai és nyelvfilozófiai kérdésekkel, illetve a
vizuális költészettel hozhatók összefüggésbe, miközben „proteszt művekként” a korszak
aktuális társadalmi viszonyaira is reflektáltak.
Lakner korai konceptuális korszakát a „hosszú hatvanas évek” tudományos feldolgozása és újraértékelése, illetve a korszak kelet-európai művészetének nemzetközi felfedezése okán egyre nagyobb érdeklődés övezi. A
társadalmi érzékenységet mutató, ugyanakkor komplex filozófiai és lingvisztikai kérdéseket
vizsgáló, olykor a humort, a játékosságot, az iróniát sem nélkülöző művek negyven év
távlatából sem veszítettek semmit frissességükből, aktualitásukból. Most a Trapézban
kiállított ritkán látható művek egy újabb szemszögből mutatják be az elsősorban festőként
ismert művész konceptualista oldalát.
A művek egy része szerepelt 1972-ben a varsói Foksal Galéria magyar neoavantgárd
művészeket bemutató kiállításán. A szövegalapú konceptekhez a galéria előterében két
fotómű is kapcsolódik (Én egy közülük, 1970 és a Milói vénusz- Két lab a „Referenciak”
sorozatból, 1971), melyek az identitás és az (ön)referencialitás kérdéskörét vizsgálják.
Jelentőségéhez mérten eleddig kevés figyelem esett az elsősorban festőként közismert
Lakner életművének erre a fontos periódusára, holott Lakner önmagát is elsősorban
„konceptuális festőnek” tartja. És nem csak e korszakbéli, de későbbi festményeit is
összefüggésbe hozza konceptuális tevékenységével: a kiállításon két mű, az 1989-96-ban
készült Kukurikú című festmények szolgáltatnak erre példát.
Ugyancsak látható lesz a kiállításon a művész olvasmányélményeiből és költészeti
tevékenységéből táplálkozó, Lakner festészeti munkásságának kiterjesztéseként is
értelmezhető művek egyik jelentős darabja a Citatmű, Ludwig Wittgenstein többnyelvűen
című 1971-es szitanyomat is, amelyen a híres wittgensteini mondat olvasható: „Amiről nem
lehet beszélni, arról hallgatni kell”. A négy részre osztott, függőleges – „boundary” feliratú
– vonalakkal elválasztott mondat egyes szakaszait különböző nyelveken idézi Lakner. A
művön, ahogy Fehér Dávid fogalmazott, „a nyelvbezártság egzisztenciális tapasztalata […]
egyszerre filozófiai és politikai problémaként jelent meg”, nyomatékosítva, hogy „bizonyos
határok átléphetetlennek bizonyultak”.
A kiállításon szintén bemutatásra kerül a művész „kvázi-tudományos” művei közé sorolható
hangtani installáció is, a Nyelvgyakorlat reggelre (Protesztvers) 1970-ből, amely a Té és a
Ká betűk kiejtésekor keletkező hangzó kikerülhetetlenségét tematizálja, s mindezt egy a
műhöz kapcsolódó hanginstalláció is demonstrálja.
A kiállítás koncepciójának kidolgozásában és a művek kiválasztásában Fehér Dávid
művészettörténész működött közre, aki jelenleg Lakner László életművének tudományos
feldolgozásával foglalkozik.
Referenciák
Konceptuális művek 1970-1996
2014. április 16. – május 23.
MegnyitóOpening: 2014. április 15. 19:00