Töprengés, rágódás emberiség és természet viszonyának visszatérő mintáin. A conditio humana, a sajátunknak vélt nyugati civilizáció kultúra és katasztrófa közötti búvópatakjainak és ikeraknáinak megidézése, Delphoitól Dantéig, Hellásztól Latin-Amerikáig, a Föld méhétől a kérődzők gyomráig. Hiszen a kultúra és a tudomány története az erőforrások kizsákmányolásának története is, ahogy a hidrogéntől lángoló léghajók története a biztonságos hélium fölötti monopólium története is.
És míg tudománytól zabáltan elhenyéljük a napot az emberiségnek elhányt rongyain, mint a juh a gyepen, a kérődzők a gyepet metán formájában eregetik vissza a légkörbe, felforralva sártekénk. A tudós meggondolja hová lép, majd kannácskát, cannulát vezet az állatba, s a bélből, melyből egykor a léghajók gáztartálya készült, dagadó metánballonba gyűjti a nyereséget.
A művészet viszont nem tudomány és nem kinyilatkoztatás, hanem valami más. Gondola a könyvtárban. A szférák átkérődzése művekké. Hol egy ózonlyuk nyíltságával, hol homályosan, mint egy súgógép tükrén feltűnő jóslat.