Absztrakt formanyelvével a mai ember általános bizonytalanságélményére is reflektál. A biztos pontok hiánya ugyanis valóban elmozdulást eredményez: nem pusztán olyan fizikai értelemben vett hely- és helyzetváltoztatást, mint például a menekülés vagy a migráció jelensége, hanem az elképzelések, gondolatok és nézőpontok folytonos áramlását is. A művész ezen a ponton fedez fel kapcsolatot saját vizsgálódásai és Kassák tevékenysége között, amelynek egyik legmeghatározóbb elemeként Tilo Schulz szintén a mozgást tartja számon. Ez megnyilvánulhat egyrészt a fiatal Kassák európai kóborlásaiban, az így szerzett és hazahozott tapasztalatok terjesztésében, illetve Kassák művészeti sokoldalúságban is, ami a maga korában különböző művészeti ágak és határterületeik átvitt értelmű „átmozgatását” eredményezte.
Ki lehet-e mozdítani egy festményt is fizikailag és formailag rögzített státuszából? Tetten érhető-e ennek következtében változás a befogadói attitűdben? Tilo Schulz mostani, Sodródás – Drift című kiállítása egy 2015-ben Berlinben már bemutatott, A rush and a push and the land we stand on is ours című festményének dekonstrukcióján, újraértelmezésén alapul. A felszabdalt és egymástól elkülönítve, az eredetihez képest eltérő helyzetben kiállított képrészeket, illetve két, korábban szintén bemutatott kisfilmjét (Tied up and down, how to consider force a privilege, 2013, Konsole, 2015) a művész olyan kiállításelemekkel egészíti ki, amelyek a befogadás lehetőségének sokféleségét a művészeti világon kívül is érvényesítik. A művész szavaival élve jelen kiállítás egyben felhívás a többféle nézőpont egyidejű alkalmazására, emellett pedig egyetlen kétségbevonhatatlan igazság keresése helyett változatos nézetek figyelembevételéért kiált – az „egyszerű” helyett a „komplexért”.
Kőrösi Boglárka
Tilo Schulz az 1990-es évek eleje óta folytat aktív művészeti tevékenységet alkotóként és kurátorként. Kiállított többek között Münchenben a Haus der Kunstban, a hannoveri Kunstvereinban valamint a 2015-ös Velencei Biennálén is. Magyarországon először 2009-ben a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, majd 2015-ben a budapesti acb galériában nyílt egyéni tárlata.
Szervezők: Őze Eszter, Sasvári Edit
Asszisztens: Kőrösi Boglárka
Grafika: Kútvölgyi-Szabó Áron
Kommunikáció: Juhász Anna
Konzulens: Szikra Renáta
Fordítás: Földényi F. László, Nádasdy Ádám
Kivitelezők: Badak Ferenc, Batári Attila, Mihalkov György
Támogató: acb galéria