A kiállítás középpontjában a TARTÓSÍTÁS
áll. Az az elmélet és gyakorlat, mely arra ösztönöz
mindnyájunkat, hogy megőrizzünk, eltegyünk valamit
még egy kis időre, vagy a távoli jövőnek.
Legyen az bármilyen élelem, vagy zöldség, gyümölcs,
de lehet éppen saját magunk tartósítása.
Az emberi szervezet sem működik másként, mint
a télire eltett friss zöldségek. A mikroorganizmusok
bennünk is ugyanúgy működnek és ezeknek a
mikroorganizmusoknak a működése okozza a mindenki által
rettegett öregedést, elmúlást. Az E330 az egyik
legveszélyesebb mesterséges étkezési sav, amely
a tartósításban nagy szerepet játszik, ezért
kapta a kiállítás ezt a címet. Kiállításunk
egy olyan szimulált tudományos-fantasztikus helyzet, amelyben
laboránsnőként jelenünk meg, mint stabilizátorok
és kutatási eredményeinket tárjuk a közönség
elé. Ezek a kutatások a tartósítás jelenlegi
eljárásait sűrítik eggyé. A kémiai,
fizikai, biológiai mellett, az analóg és digitális
tartósítási eljárások kapják
a legnagyobb szerepet. Az analóg és digitális, mint
a múlt és jövő, két pólusként
jelenik majd meg, amit a zenészek és a DJ jelenléte
is megerősít. A vadonatúj szerzeményt, Peer
Krisztián és Térey János költők
számomra írt: A romlás virgácsai című
szövegére Roskó Gábor és Békési
Gyula készítette. Az 1999-ben készült cukrosperec
és Ürmösbor című dalokat pedig DJ Cadik,
vagyis a Membrán remixelte. A képzőművészeti
partyt MC Petrányi vezeti be. Maga a bevezető szöveg
szervesen kapcsolódik a térben észlelt hangokhoz,
mivel belőlük „képződik”.
Hogyan halmozódik mindez egy kiállításban?
A mindent átszövő remixekkel működő
kultúrában a pillanatnyi, efemer jelenségek is
maradandóvá válhatnak, megőrződhetnek
a jövőnek, ha belekerülnek egy remixbe. Eddig ez a popzenében,
illetve a techno- kultúrában jelent meg. Ebben az esetben
nem a posztmodern eklektikáról van szó, hanem arról
a fajta heterarchiáról, ami az internettel kapcsolatban is
felvetette a szerzői jogok kérdését egy pár
évvel ezelőtt. A DJ-k lemezei egyértelműen belekerülnek
abba a körforgásba, amelyben a többi DJ az ő munkájuk
felhasználásával teljesen új minőségeket
hoznak létre. A felhasználó mindig két, vagy
több korábbi munkát von be az újba, és
a létrehozott hangzás már az új DJ nevével
kerül ki a piacra. Nincs plágium, öröklődés
van, genetika, tartósítás. A magunk részéről
megpróbáltuk az élelmiszeriparban használt
tartósítási eljárások verses feldolgozását
ebbe a mindent megengedő zenei környezetbe helyezni a jövőnek
való megőrzés érdekében. Egy CD hordozó
jelentős időtartamú szavatosságot jelent. A
CD borító önálló műként hordozza
az elhangzó szöveget és recepteket, valamint azokat
a vizuális effekteket, amiket a magunkról alkotott belső
képek kivetítése során a jövőnek
kívánunk megőrizni és közvetíteni
(digitális). A kiállítás/event ennek a CD-nek
a bemutatója. A megnyitón élőben mutatjuk be
a zenei anyagot, záráskor kerül a polcokra a konzerv.
Ekkor már kizárólag tartósított ételek,
zenék próbálgathatók.
Stabilizátor
2001. január 10. – január 19.
MegnyitóOpening: 2001. január 9. 18:00