A Symposion egy szerbiai székhelyű képzőművészeti, zenei, popkulturális, irodalmi-elméleti független kiadó. Kiadványaik között popkulturális antológiák, albumok, konceptkönyvek egyaránt szerepelnek, melyet extrém vizuál áraszt el. Tematikus gondolkodásmódjuk szerteágazó, több kiadványuk analizálja egy láthatatlan, eltűnt generáció traumáit és a jugónosztalgiát, ugyanakkor a Balkán populáris ideológiáival, Közép-Kelet-Európa közhelyeivel, a bűn és az ártatlanság keresztmetszetével, vagy éppen a Marsra utazás megvalósíthatóságával is foglalkoznak, az irónia, a fake, a gúny, a hétköznapi élethelyzetek spontán képépítési technikái segítségével. Kockázatos egy világ, botrányos és nehéz, ugyanakkor vicces, esztétikai határok nélkül, ahol a cenzúra szót még nem fedezték fel és ahol az abszurd kiszorítja az egzisztenciális gyötrelmeket. A kiadó SoundHostel platformja Studio11 néven éveken keresztül üzemeltetett egy nemzetközileg is ismertté vált „underground” klubot, ahol több mint 300 zenekar és számos képzőművész, képzőművészeti kollektíva lépett fel/mutatkozott be a világ minden tájáról.
Ha produkciós oldalról vagy a terjesztés felől közelítjük meg a kérdést, az lehet a benyomásunk, hogy ma sokkal nehezebb undergroundnak maradni, mint amikor a kifejezés született. Ahogy azt a kilencvenes évek végén divatos volt mondani, az információs technológiák, open source szoftverek, audio- és videokütyük gyors fejlődése magukkal hozta a produkciós eszközök demokratizációját. Ha ehhez még hozzávesszük, civilizációnk milyen csillapíthatatlan éhséggel veti magát az új vizuális kifejezésmódokra, levonhatjuk a következtetést: elég, ha egy szerző kellő ideig és kellő odaadással összpontosít a munkájára, előbb-utóbb a kulturális színtér részévé válik. Vagy egyszerűbben szólva: sorra kerül ő is, őt is bedarálja az áradó, mindenre kiterjedő és mindig éber figyelem.
Ilyen feltételek mellett undergroundnak maradni csak paranoid elszigeteltségben lehet, csakis a köreidet folytonosan szűkítve, bővítés helyett. Mert még az undergroundot képező értékek, művészi kifejezésmódok, ellen-értékek és viselkedésformák sem problematikusak többé. Azok lennének, ha még mindig sztálinista vagy cári rezsimekben élnénk. A liberális kapitalizmus korában viszont a mainstream már nem támadásként és a fennálló, hagyományhű dogmák megsemmisítésére tett kísérletként érti az undergroundot, hanem konstruktív kritikaként. Ennélfogva még ösztönzi is, mert az undergroundtól várja az útmutatást, hogy miként és merre fejlődjön, hogy meghosszabbíthassa uralmát, és/vagy új közönséget verbuváljon, és/vagy felrázza követői befogadói szokásait.
Adódik viszont egy ellentmondás is: az underground színtér bizonyos szereplői még mindig úgy tevékenykednek, mintha megfigyelői társadalomban élnénk, miközben körülöttük mindenki egy irányító társadalomnak él és dolgozik. A mi szerbiai mindennapjaink szélsőségesek, embertelenek, velejükig ellentmondásosak. Miféle underground tudná ezt a valóságot még inkább felfordítani, vele megküzdeni? Zseninek kell lennie annak, aki az itteni közönséget fel tudja idegesíteni vagy meg tudja lepni valamivel, amit még nem látott a napilapokban vagy a bulvársajtóban.
Kiállító művészek: Davor Gromilović, Stark Attila, Miroslav Lazendić, Ricz Géza, Lak Róbert, Győrffy László, Emil Kadirić, Igor Hofbauer, Oláh Dóri, Kis Endre, Arnus Horribilis, Szabó Levente, Vidák Zsolt, Kovács Lehel, Kárpáti Tibor
Symposion – Mélyidő
2019. április 17. – május 17.
MegnyitóOpening: 2019. április 16. 19:00