Aszmann Ferenc:
Pénzimádat, 1939
Balogh Rudolf:
Párbaj a pusztán, 1930
Capa, Robert: A milicista halála, 1936
Csörgeő Tibor: Vasárnap reggel,
1936
Kálmán Kata:
Varga Laci, 4 éves
(Kenyérevő gyerek), 1931
Langer Klára: Fény felé, 1945
Moholy-Nagy László:
A berlini rádiótoronyból, 1928
Ramhab Gyula: Körmenet, 1937
Vadas Ernő: Libák, 1934
Vydareny Iván: Hősi halott, 1916
Miért épp ez a 100? Miért nem másik?
Mert a kiállítás kurátora komolyan vette feladatát,
s kiválasztotta a neki tetsző képeket, gondolván,
hogy ezeket mások is szívesen nézik.
Mert a megkérdezett szakemberek közül, akik válaszoltak
az őket személyesen megkereső felkérésre,
ezekre emlékeztek a legtöbben, a legszívesebben. Mert
a Magyar Fotográfiai Múzeum félmilliós gyűjteményében
ezek megvoltak, mások viszont nem.
Mert nem átfogó, kronologikus fotótörténeti
kiállítást terveztünk, hanem meg akartunk mutatni
száz jó fényképet.
Mit szeretnénk:
Hogy – ha lehet – kizárólag ezeket a képeket nézzék,
és ne azt keressék, mi miért nincs itt? És
az sem helyénvaló kérdés, hogy ha itt van,
miért? Azért nincs itt, mert ez csak egy kiállítás
a sok közül, azért, mert a három terem falára
még ez a 100 kép is sok egy kicsit, azért, mert szerencsénkre
annyira gazdag a huszadik századi magyar művészfotográfia,
hogy sok ilyen egyenértékű válogatást
lehetne belőlük rendezni. És azért van itt,
mert önmagában szép kép. Itt senki senkinek
nem rokona, ismerőse, sem gazdag őse… Minden válogatás
csak és kizárólag elégedetlenséget
szülhet, különösen, ha ekkora fába vágja
fejszéjét:100 szerző 100 képét tegye
a falra a huszadik század magyar fotográfiájából.
Hogy megkönnyítsem a kritizálók dolgát,
közzétesszük a kiállítóterem falán
azok listáját, akiket számbavettem, akiket javasoltak,
de ezúttal nem jutott számukra hely. Ha viszont javasolhatok
még valamit: kérem, a képeket nézve, a listát
böngészve, annak örüljünk, micsoda gazdagságot,
mekkora választékot kínál a magyar fotótörténet!
KINCSES KÁROLY