Térmozdulatok

2024. szeptember 13. – október 11.
MegnyitóOpening: 2024. szeptember 12. 18:00
KurátorCurator: F. Szántay Zsófia

A Deák Erika Galéria szezonnyitó kiállításán Fajó János szobrászati munkásságára koncentrál. A bemutatott művek egy a kiállítás társkurátora, F. Szántay Zsófia által tervezett, nem pusztán a kiválasztott szobrokra, de a galéria terére is reflektáló posztamens-installáción kerülnek bemutatásra. Fajó síkplasztikái ezért úgy járhatók körbe, úgy mozognak a térben és a térrel együtt, úgy kommunikálnak egymással és a nézővel, mintha egy pontosan megkomponált szoborösvény alkotóelemei lennének, amik egy lassú sétára invitálják nézőiket.

„A forma a ráció és a lélek erejének kifejeződése” – mondja Fajó. Szobrai térbe hajlított kétdimenziós formák, amik egy állandó, dinamikus mozgást sugallanak, miközben az építészetre és a matematika tudományára is reflektálnak. Alapvetése az egyszerű síkformák kombinációinak játéka, a hajlítás, a kifordítás vagy a csavarás, és ami létrejön az úgy lesz könnyed és lágy, hogy közben mégis erőteljes és energikus. Fajó pontosan ismerte az általa használt anyagokat, tudta, hogy azok mire képesek, követte azok vonalát, miközben mindig határaikat kereste. A márvány kerek és nőies marad, az acél éles és meghajlik a kezei között, a fa mindenre képes, úgy lesz határozott és kemény, hogy közben buja és érzéki marad.

A kiállított szobrokat egy festményvariáció, egy kvázi triptichon kíséri a falakon. Ezeken a kétdimenziós műveken, mint a szobrokon is, a síkformák egyszerű variációi dominálnak. Ezek a festmények elszakadnak a festővászon derékszögű alapsíktától, miközben a Fajó életmű egyik alapvető kérdését, a formák végtelen kombinációinak lehetőségeit, térbeli összefüggéseit vizsgálják. A térbe hajlított geometriai formák megjelenítése, a kör és a négyzet színes játéka egy állandóan vizsgálódó, örökké kíváncsi ember képét rajzolja fel, aki fáradhatatlanul és élvezettel kutatja a sík és a tér közötti határokat. Fajó János pontosan ez volt, élete utolsó szakaszában is folyamatosan dolgozott szobrászati műhelyében, kezében szinte mindig volt valamilyen szerszám, és akkor is, csakúgy, mint előtte, képes volt arra, hogy műveivel megalkossa a legegyszerűbb, legpontosabb kijelentő mondatokat.