Vasarely és Denise René 1960-ban és 1963-ban, két kiállítást rendez Párizsban Kassák Lajosnak, a konstruktivizmus magyar úttörőjének: hidat építve a magyar művészetben a XX. század elejének konstruktivizmusa (Kassák) és az 1960-as évek újgeometrikus művészete (Vasarely) között. A kiállítás rendkívüli jelentőségű az 1950-es és 1960-as évek Magyarországán, mert a múzeumok ekkor nem vásárolnak kortárs nyugat-európai műveket; és az absztrakt szó maga is tabu. Kassák párizsi kiállításának ügye, valamint Vasarely és Denise René terve mégis támogatókra talál.
1966-ban a Mai francia festők műcsarnoki kiállításán egy Vasarely mű szerepel. 1967-ben, a Rajz és Akvarell Franciaországban Matisse-tól napjainkig című kiállítás védnöke André Malraux francia kulturális miniszter: a tárlaton Étienne Hajdú, Szenes Árpád és Vasarely egy-két munkája is szerepel. 1968-ban a Szépművészeti Múzeum Francia grafika címen magyarországi vándorkiállítást rendez. Ezt követően Vasarely 200 szitanyomatot ajándékoz magyarországi gyűjteményeknek, a Szépművészeti Múzeumnak és a Janus Pannonius Múzeumnak. 1969-ben, Vasarely nagy műcsarnoki retrospektív kiállításával egy időben, több lépésben megindul azoknak az absztrakt geometrikus műtárgyaknak az adományozása – 1969-ben, 1971-ben, 1974-ben és 1977-ben –, amelyek most láthatóak először együtt a budapesti Vasarely Múzeum 25 éves fennállását ünneplő kiállításán.
A kiállított műtárgyak között szerepelnek a XX. századi absztrakt művészet klasszikusainak alkotásai: František Kupka, Auguste Herbin, Sonia Delaunay, Jean Arp, Le Corbusier, Marcelle Cahn, Josef Albers, Alberto Magnelli munkái. Az 1960-es évek kortárs művészetét képviselik Michel Seuphor, Victor Vasarely, Robert Jacobsen, Richard Mortensen, Jean-Jacques Deyrolle, Olle Baertling, Luis Tomasello, Alfonso Nadir, Jean Dewasne, Carlos Cruz-Díez, Jesús Rafael Soto, François Morellet, Monique Arradon és Yvaral művei.
A Denise René Galéria, amelynek Vasarely maga is a társalapítója volt, a Champs-Élysées közelében, Párizs sűrűjében, egy második emeleti, 3 helyiséges műterem-lakásban alakult meg a rue la Boétie 124. szám alatt, a korábban ugyanitt bejegyzett Société Denise René (Denise René Társaság) vállalkozásának helyszínén. Catherine Millet Denise Renével folytatott 1992-es beszélgetéseiből ismerjük a megalakulás körülményeit. (A Beszélgetések magyar nyelven is olvashatók a Libri, a Szépművészeti Múzeum és a Janus Pannonius Múzeum közös kiadásában, Tótfalusi Ágnes fordításában, 2012-ben megjelent könyvben.)
A Galéria első kiállítása 1944. július 13-án nyílt meg a Les dessins et compositions graphiques de Vasarely (Vasarely rajzai és grafikai kompozíciói) című kiállítással. A Denise René Galéria rövidesen a II. világháború utáni geometrikus absztrakt művészet képviselője lett. Programjának tengelyében a XX. századi absztrakt művészet klasszikusainak és a háború utáni újgeometrikus művészet fiatal képviselőinek párhuzamos bemutatása állt. Az 1955-ös Le Mouvement kiállítással (amelynek katalógusában Vasarely közzétette Sárga Kiáltványát) a kinetikus művészet központja lett. Először mutatta be Franciaországban Piet Mondrian és Josef Albers műveit (1957) és a Groupe de recherche d’art visuel csoport kiállítását (Garcia-Miranda, Garcia-Rossi, Julio Le Parc, Morellet, Sobrino, Stein, Yvaral, 1961). Közreműködött a MOMA Responsive Eye című kiállításának megrendezésében (1964).
Victor Vasarely, Denise René és a geometrikus absztrakt művészet kalandja Magyarországon
2012. május 25. – szeptember 16.
MegnyitóOpening: 2012. május 24. 19:00