Mint(a)család

2024. január 20. – február 29.
MegnyitóOpening: 2024. január 19. 18:00
MegnyitjaRemarks by: Csapó Ida
KurátorCurator: Molnár Veronika

Mire vágyik egy négygyermekes családapa? Hogyan hat egy eltitkolt abortusz egy nő szülési hajlandóságára, kisgyerekekhez való viszonyára? Mi történik, ha egy édesanya elárulja, hogy megbánta a gyermekvállalást? Csapó Ida és Kocsi Olga Mint(a)család című közös kiállítása személyes és transzgenerációs történeteken keresztül reflektál családi mintázatokra, értékekre és hagyományokra. A művészek által létrehozott, változatos médiumú alkotásokon keresztül a gyermekvállalást, abortuszt, férfi-női kapcsolatokat és a család fenntartásában betöltött szerepeket övező, gyakran máig tabunak számító kérdéseket boncolgatják.

Csapó Ida eredetileg újságíró, gép- és gyorsíró, kézműves, női önismereti tréner, nőszervezetek ötletadó alapítója/vezetője, az elmúlt tíz évben kezdett el a képzőművészettel foglalkozni. A FERi feminista projekt galériában megrendezett, 2019-es Egy -né a sok közül című kiállítása háztartásbeli és dolgozó édesanyja életpályája előtt tisztelgett.

Csapó művészeti praxisa az elmúlt hat évben szülei hagyatékának feldolgozására fókuszált, azonban a Ligetben megjelenő munkái a női perspektíváról a férfi szereplőkre helyezik át a hangsúlyt azzal a meggyőződéssel, hogy a patriarchátus a férfiaknak is árt. Csapó édesapja és nagyapja után maradt levelekből, versekből, tárgyakból kiindulva vizsgálja a felszín alatt meghúzódó, eltitkolt családi traumákat. Finom varrott textilmunkái, asszemblázsa és helyspecifikus intervenciója a négy lány gyermekkel megáldott család férfi tagjainak fiú utód nemzésére vonatkozó kielégületlen vágyakozását feszegetik.

Kocsi Olga képzőművész, villanyszerelő-karosszérialakatos és média designer a galéria felkérésére csatlakozott a Csapó-család történeteinek feldolgozásához. Multimédia installációja érzékenyen kapcsolódik a hagyatékhoz, de egyben új idősíkra is helyezi a kiállítást azáltal, hogy művésztársa hangját is beemeli a térbe, a Rózsa mama (2019) c. korábbi munkájához hasonló formai és konceptuális megoldással. A bensőséges közös munka eredményeképp Kocsi személyes történetfoszlányai is megjelennek a térben, párbeszédbe állítva a kettejük által örökölt különböző családi mintázatokat.