Művészetfanatikusok

Kortárs magánygyűjtemények 2.: A Barabás, Hoffmann, Hunya, K.A.S. – Nyakas Ilona, K. Petrys, Kozma – kArton, Pálfi gyűjtemények, valamint Fehér László, Gerber Pál és Merics Imre gyűjteményei

2010. április 2. – május 23.
MegnyitóOpening: 2010. április 1. 19:00
MegnyitjaRemarks by: Spengler Katalin
KurátorCurator: Petrányi Zsolt
A Műcsarnok második alkalommal rendez kortárs magyar műgyűjteményeket bemutató kiállítást. Talán vannak, akik meglepődnek ezen, hiszen a kortárs művészeti intézményeket és non-profit kiállítóhelyeket elsődlegesen a kortárs művészet mibenléte, a mű ideája foglalkoztatja, kiállításaikat művészettörténeti és szakmai szempontok alakítják. Ezzel szemben a gyűjtői gyakorlatot alapvetően a művészet iránti elkötelezettség és a művészeti tevékenység csodálata határozza meg. A gyűjtő számára a műalkotás, filozófiai aspektusai mellett, elsődlegesen tárgy, kézzelfogható valóság, birtoklásának és élvezetének egyik alapja a tartósság és raktározhatóság.

A Műcsarnok azért vállalkozik kortárs magyar gyűjtemények bemutatására, mert az elmúlt években a műgyűjtés a hazai művészeti élet meghatározó jelenségévé vált, s a gyűjtemények a művészeti értékteremtés szerves részét képezik. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább elmosódnak a gyűjteményekben, illetve a kiállítótermekben megjelenő művek közötti különbségek. A kortárs műgyűjtemények kiállítása egyfajta kísérlet a kortárs magyar művészet új kontextusának bemutatására, összefüggéseinek vizsgálatára.

2008-ban, a Mecénás napok kiállításon igyekeztünk az akkor legnagyobb és legjelentősebb gyűjteményekre irányítani a figyelmet. Bemutatónk igazolta, hogy a magyar kollekciókban már nemcsak hazai, de jelentős külföldi alkotók munkái is szerepelnek, ami a gyűjtemények magyar anyagát is nemzetközi kapcsolatrendszerbe helyezi.

Mostani kiállításunkon a gyűjtemények személyes aspektusára helyezzük a hangsúlyt, a művész és a gyűjtő közötti kapcsolatra, ami lehet mecénási, baráti viszony, szólhat a műalkotás létrehozásának támogatásáról is, de két művész-gyűjtőt is bemutatunk, mint a kollegiális viszony két eltérő, de jellemző példáját.