A Mint a madár című nemzetközi csoportos kiállítás a madarak és a kortárs képzőművészet kapcsolódási pontjaira fókuszál, témája lehetőséget nyújt olyan ellentmondásos kérdésfelvetések körüljárására, mint az ember természethez fűződő változó viszonya, a környezettudatosság kihívásai, vagy az ökológia politikai dimenziói.
A kiállítás azon két szélsőséges tézis közé helyezi magát, melynek egyik véglete emberközpontúsága révén a madarakat csak metaforaként tudja értelmezni, a másik pedig, poszthumanista megközelítéséből adódóan egy fajok közötti dialógus létrehozását sürgeti.
A kiállítás címe a magyar neoavantgárd egyik ikonikus alkotására utal, Haraszty István 1972-es Mint a madár című művére. A madarat és a kalitkát ötvöző alkotás, egy tisztán emberközpontú nézőpontból, a saját korában a szocializmus alatti szabadság hiányának szimbóluma volt.
Míg a nyilvános közbeszédben a madarak főként ideológiai, mitológiai vagy nemzeti szimbólumok formájában és rétegeiben vannak jelen, addig ez a kiállítás arra próbál rákérdezni, hogy lehetnek-e más dimenziói a madarakhoz fűződő képzeteinknek ebben a mindannyiunkat érintő ökológiai vészhelyzetben?
A kiállítás szembe állítja a madarakkal kapcsolatos általános elképzeléseket és a madárfajokat megkülönböztető ornitológiai megközelítést, mely utóbbi többek között a madarak közötti kommunikáció komplexitásából, színes tollazatuk bonyolult vizuális kódjaiból, és kontinensek közötti vándorlásaikból indul ki. A történelem során a madár különféle antropomorf formákban jelent meg: az emberiség másvilágról, lélekről, szabadságról és békéről alkotott elképzeléseinek metaforájaként, vagy a nemzeti öntudat szimbólumaként.
Ugyanakkor az embert és a madarat elválasztó szakadék miatt a madarakra egyaránt tekintünk zsákmányként, élelemforrásként, trófeaként és házi-, vagy haszonállatként is. A Mint a madár című kiállítás a madarakkal való találkozás különböző területeit térképezi fel, miközben arra a kérdésre keresi a választ, hogy ez a metafora vajon nem hozott-e létre új jelentéseket a kortárs kritikai megközelítés számára.
A kiállításon résztvevő művészek között van, aki a madarak városi környezethez való adaptálódási képességeit vizsgálja, más a madarak és emberek közötti produktív vidéki együttéléssel, vagy az egyes fajok áttelepítéséből adódó problematikus környezeti hatásokkal foglalkozik. A természetvédelemmel kapcsolatos viták, a művészet és tudomány közötti hol kiegészítő, hol konfrontatív diskurzív kapcsolat, valamint a természet emberközpontúságának általános kritikája egyaránt felvetődik a kiállításon.
A kiállított művek felfedik azokat az ellentmondásokat, amelyek a madarakhoz kapcsolódó szimbolikus elképzelések, a mitikus és a nemzeti tudatban elfoglalt helyük, valamint a tradicionális kultúrák madarakhoz fűződő szövevényes és érzékeny viszonya között feszülnek.
A kiállítás a Translocal Institute által szervezett River School program része, a Green Art Lab Alliance (GALA) keretén belül az Európai Unió Kulturális Programjának támogatásával valósul meg.
Loránt Anikó, Greta Alfaro, Anca Benera, Arnold Estefan, Kaszás Tamás, KissPál Szabolcs, London Fieldworks, James Prosek, Andrea Roe
Mint a madár
Madárökológia a kortárs képzőművészetben
2013. december 13. – 2014. január 26.
MegnyitóOpening: 2013. december 12. 19:00