Sylvia Plachy magyar származású New Yorkban élő fotográfus, azon kevesek egyike – André Kertész tanítványaként és barátjaként az egyetlen – akik a humanista fotográfia hagyományát a XXI. században hitelesen és korszerűen képviselik.
Az Ajándékok a XX. századból és azon túl című kiállítás nemcsak életműve áttekintése, hanem képeinek egy részét publikált formában is bemutatja: sok képnél látható lesz a kiállításra készített kópia és a megjelent változat is, más fotókkal, szövegekkel egybeszerkesztve. Ez komplex bemutatási mód az elkészült fénykép történetébe kalauzolja a nézőt és megmutatja a fotó jelentésének módosulásait a különböző megjelenési helyzetekben.
Sylvia Plachinak állandó rovata volt New York-i Village Voice hetilap és a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban, ahol az oldalpárra szerkesztett fotóanyagok hosszabb időn keresztül megjelentek – ezekből válogattunk.
Mindkét sorozatból könyvet is szerkesztett. Első kötetét, a legendás Unguided Tour-t a Village Voice-ban lévő azonos című rovatának megjelent fotóiból és egyéb, a Voice számára készített munkáiból válogatta. Az album, mely egy Tom Waits lemezzel együtt került kiadásra, 1990-ben elnyerte az év legjobb publikációjának járó, az ICP (International Center of Photography) által adományozott Infinity-díjat.
Richard Avedon írta a kötetről és a fotósról: „Robert Frank Amerikaiak című albuma óta nem találkoztam ilyen mélységű és erejű életművel. Megnevetett és megszakad tőle a szívem. Erkölcsi lény. Ő minden, aminek egy fotográfusnak lennie kell.”
„A fénykép olyasmi, amit érzek, sem mint az, amit látok. Valami az alatt.” mondja Sylvia Plachy képeiről.
Érzékenysége és humanizmusa, mélyen emberközpontú szemlélete az alappillére minden tevékenységének. Magát is kiteszi a fotózott helyzeteknek, empátiával viszonyul a másikhoz, nem ítélkezik, mert tudja, hogy nem ez a dolga. Nem tudósít, annál sokkal mélyebbre lát. Nem ad végleges válaszokat, sokkal inkább gondolkodásra késztet. Érezni tanít. Tud és mer szembenézni a bűnössel, az esendővel. Látja a jót, a szépség törékenységét – és ezt fel is tudja mutatni mindannyiunk számára.