Mladen Stilinovic
Mladen Stilinovic horvát konceptuális művész munkáiban a hetvenes évektől végighúzódik a kérdés, hogy lehetséges-e a nyelvi és vizuális jelek leválasztása az ideológiáról, megfoszthatóak-e a szimbólumok, színek, szlogenek politikai és művészeti kontextusuktól, illetve miként helyezhetőek át másikba? A konstruktivizmus vagy a szocialista realizmus – úgy is mint e régióban meghatározó szélső értékek – szimbólumainak újrahasznosítása egyszerre utal vissza az eredeti kontextusokra és függeszti fel azokat. A kommunista rezsim nyelvjátékait jól ismerő, a kapitalizmusét némi távolságtartással vizsgáló művész munkái ironikus és gyakran melankolikus kommentárok a kisajátítás esztétikájához.
A délszláv háború idején a tehetetlenség és az eszköztelenség érzése fordította a művész figyelmét a politikai reflexióktól a hallgatás, és az ebben rejlő narratívák felé. Elmélkedésében a fájdalomról és a hiányról felsejlik a leírhatatlan, amikor a szavak visszahullnak a jelentésvesztés csöndjébe. A galériában bemutatott, apró, hétköznapi tárgyak sokaságából felépülő, szinte monokróm installáció az elmozdulások, megfeleltetések, ismétlések dinamikáját használva beszél a csendről, az intimitásról, és a fájdalomról: a fehérről.