Az „Esperanta sirmejo /Reménység Óvóhely, (1146-H Budapest, Ajtósi Dürer sor 5.)” című kiállítás egy 2004 telén Amszterdamban megrendezett kiállításra létrehozott environment természetes – a mű és a helyszínek jellegéből adódó – fejlődésen átment változata.
A Liget Galéria is osztályteremmé alakul az Amsterdamban gyűjtött hulladékból készített bútorokkal. A tablók és füzetek képei, szövegei kibővülnek, cserélődnek.
Az amsterdami helyszín eredetileg óvóhely volt egy toronyház pinceszintjén, később számítógépes klubhelység, majd a W139 Galéria ideiglenes kiállítóhelye. Az első címváltozat is részben erre utalt, illetve az eszperantó név eredetére (esperis = reménykedni).
Az első változathoz írt terv:
Shelter of hope / A remény óvóhelye
eszperantó osztályterem:
environment újrafelhasznált hulladékokból megépítve egy egykori óvóhelyen
„Az utópiáknak megvan a maguk értéke – semmi sem terjesztheti ki jobban az emberi lehetőségek képzeletbeli horizontját -, de a viselkedés irányítójaként szó szerint végzetesnek bizonyulhatnak. (…) A dolgok nem lehetnek mozdulatlanok (Herakleitosz)” – Szalai Erzsébet
– Egy ad hoc, szükséghelyzetben felállított osztályterem, ahol az ideiglenességhez és a hiányhoz természetes leleményesség társul. (afrikai iskola, iskola háborús övezetben, stb.)
– Az osztályterem padjai és székei utcáról gyűjtött hulladék anyagokból készítve, azonban a klasszikus modernista művészet jellegzetességeivel. (utópia + megvalósulás; ütött-kopott Bauhaus, Stilj)
– A falakon tablók, az asztalokon füzetek és a táblán szövegek egy eszperantó nyelvlecke töredékei. A szövegekhez külön szerkesztett kis szótár, kiegészítve az Eszperantót bemutató alapinformációkkal, szervezetek elérhetőségeivel kinyomtatva a látogatók számára elvihető formában.
– A nyelvlecke példamondatai (a táblán, tablókon és füzetekben) aktuális társadalmi és ökológiai problémákkal foglalkozó kérdések és javaslatok.
– A tér nem csupán egyirányú propaganda csatorna. Inkább tesz fel kérdéseket, mint traktál kész válaszokat. Szándék, hogy spirituális közösségi térként is funkcionálhasson.
Kaszás Tamás, 2004.