Transzcendencia és művészet kapcsolatát világítja meg a művészekhez intézett
levelében II. János Pál, aki mindehhez egy költői képet, a „hit horizontja”
kifejezést alkalmaz. „Minden igazi művészet a maga sajátos módján az ember és
a világ legmélyebb valóságát közelíti meg. Ezért nagyon értékes utat jelente nek
a hit horizontján is, ahol az emberi lét és történelem megtalálja teljes jelentését.”
II. János Pál ebben a híres levélben a művészet egészét úgy határozza meg,
mint az emberen messze túlmutató küldetést, amely az ember egyik legnemesebb
feladata és amely a transzcendenciából eredeztethető, s amelynek célja
is a transzcendencia. „Isten (…) létbe hívta az embert és feladatul adta neki,
hogy művész legyen. A művészi alkotásban bizonyul leginkább Isten képmásának az
ember.” Író és teológus meghatározása ez egyben.
A művészet legtömörebb jellemzését a nagy német író és festő, Hermann Hesse
adja. „Művészet: minden dolog mögött megmutatni Istent.” Ebben a definícióban transzcendencia
és művészet olyan szorosan fonódik össze, hogy különválasztásuk lehetetlen.
Hesse mondata után nehéz lenne olyan művészeti törekvésekről beszélni, amelyek
nélkülözik a transzcendenciával való kapcsolatot, ugyanis az a fentiek szerint egészen
egyszerűen nem is tekinthető művészetnek.
Az utóbbi évtizedekben egy változás tanúi vagyunk. Nem szűnt meg a szekularizáció,
de a vallás iránti társadalmi igény megnövekedett. „A szekularizáció során láthatatlanná
vált vallás ma – a posztszekularizáció korában – újra láthatóvá válik és visszatér a nyilvános
térbe. Ez a művészetben nem történik meg nyom nélkül.” – állapítja meg Johannes
Stückelberger. A kötöttségektől megszabadult kortárs művészet vallásos érdeklődése
tehát megnőtt.
Ezek az alkotások sok esetben nem kapcsolhatók a keresztény liturgia konkrét elemeihez, így szigorú értelemben nem tekinthetők az ars sacra körébe tartozóknak.
Transzcendenst kereső, transzcendenssel foglalkozó művek, amelyek szolgálhatnak
„Andachtsbild”-ként magánáhítatot vagy (csak) szép festményként esztétikai élvezetet,
megjelenhetnek lakásban, irodában, múzeumban. Szükségünk van a látványukra, hiszen
a mi jelenünkből, a mi nyelvünkön reflektálnak a megismerhetőn túlira.
Kovács-Gombos Gábor
Aknay János, Ganczaugh Miklós, Hager Rita, Kelecsényi Csilla, Kelemen Katalin, Kovács-Gombos Gábor, Lovas Ilona, Lugossy Mária, Mátrai Erik, Szöllőssy Enikő
Ars Sacra
Fényt hozzon..
2012. szeptember 7. – október 4.
MegnyitóOpening: 2012. szeptember 6. 18:00