Ania Molska: Tanagram, 2006-7, videóinstalláció, 5’18 perc
Francis Al˙s: Amikor a hit hegyeket mozgat, (Cuando La Fe Mueve Montanas, Lima, Peru 11 Abril, 2002), videóinstalláció, 34 perc
(in collaboration with Cuauhtémoc Medina and Rafael Ortega), Courtesy of the artist and David Zwirner, New York
Rosalind Nashashibi: Bachelor Machines Part I, 2007, 16 mm-es film, 30 perc, a New York-i Harris Liebermann Galéria jóvoltából
Runo Lagomarsino: Európa, 2003, alumíniumra kasírozott fotó, 142 x 96 cm
A kifejezést, „modern”, nap mint nap olvassuk és használjuk, többnyire a legújabb, a „hagyományossal” szembenálló, a célszerű szinonimájaként. A szónak persze történelmi gyökerei vannak, amelyek legalábbis a Felvilágosodás koráig, de bizonyos szempontok alapján egészen a Reneszánszig nyúlnak vissza. Ekkor születtek meg azok a filozófiai, gazdasági, politikai és kulturális elméletek, amelyek megalapozták a ma a modernitás koraként ismert folyamatot.
Az elméletek alapja az a meggyőződés volt, hogy az emberi intellektus alkalmas a világ teljes megismerésére és megértésére a mikrotól a makro szintekig. A folyamatos változásba vetett hit, melynek során szisztematikusan rendet teremthetünk abban a káoszban, amit világnak hívunk, uralmunk alá hajthatjuk az univerzum valamennyi élő és élettelen energiáját és végül megteremthetjük a létező világok legtökéletesebbikét, az emberi értelem tündöklő birodalmát, ahol az igazság és a boldogság uralkodik.
Az azóta eltelt évszázadok eseményei, a tagadhatatlan technikai és tudományos fejlődés ellenére, eme utópia megvalósításának lehetetlenségét tűnnek igazolni. A kommunizmus csúf paródiaként valósult és bukott meg, a kapitalizmus örvénye pedig a partvonalra sodor minden értéket, amely pénzben nem mérhető; a két világháború és az azóta sem csillapodó fegyveres agresszió alapjaiban rengette meg az emberi értelembe és jóakaratba vetett hitet; kényelmünk érdekében lassan tönkretesszük az ökoszisztémát. Mire jó az emberi ész, ha a modernitás meghirdetett programjai lassan ellehetetlenítik az életet? Az elmélettel van probléma, vagy a megvalósításban vallunk sorozatos kudarcot? A kiállításban szereplő nemzetközileg elismert művészek filmjei, fotói, kollázsai és installációi ezekre a kérdésekre keresik a választ.